Magazijn optimaliseren? 3 veelgemaakte fouten in een magazijn + tips.

Door Christiaan Blok, Gepost op: 16-apr-2019 13:49:00 Commentaar

Heeft u uw magazijn zo optimaal mogelijk ingedeeld? Efficiënte looproutes uitgestippeld? En maakt u gebruik van magazijnsoftware of een voorraadbeheermethode? Dan presteert u waarschijnlijk al goed ten opzichte van concurrerende magazijnen. Door de logistieke processen in en om uw magazijn te optimaliseren, kunt u concurrentievoordeel behalen. Hierin is misschien nog wel het belangrijkst: tevreden klanten. Daarmee bedoel ik niet alleen nieuwe klanten! Bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk als nieuwe klanten.


Met een snel orderwerkingsproces stelt u uw klanten niet teleur. Klanten willen namelijk hun bestelde product zo snel mogelijk en in goede orde ontvangen. Een goed ingericht magazijn helpt u hierbij. In de praktijk blijkt dat dit niet altijd zo eenvoudig is. Het is niet altijd nodig om alleen groots te denken. Het kunnen ook simpele, eenvoudige dingen zijn waar u, door de alledaagse drukte, niet aan denkt.


In dit blog ga ik daarom niet opnieuw uitleggen waarom een orderpicksysteem zo belangrijk is. Of waarom efficiënte looproutes onmisbaar zijn. In dit blog behandel ik drie veelgemaakte fouten die vaak worden gemaakt binnen een magazijn. Dit zijn fouten die makkelijk te voorkomen zijn en voor snelle verbetering zorgen!

 

1. Geen structuur en overzicht in uw magazijn

Structuur in uw magazijn is erg belangrijk. Structuur zorgt voor rust en verlaagt het stressgehalte van de orderpickers. Met name in drukke perioden kan de werkdruk flink worden opgeschroefd, waardoor het magazijn al snel een rommel kan worden. Een gestructureerd magazijn geeft overzicht en bespaart u tijd in het zoeken naar producten. Zo gaat de kwaliteit van het orderpicken omhoog en wordt het eenvoudiger om productiever, maar ook sneller dan uw concurrent te zijn. Lees hier meer over hoe u een concurrentievoordeel kunt halen met snelheid.

Structuur creëren doet u door:

1. Uw processen helder in kaart te brengen. Het gaat hier om alle logistieke processen in en om uw magazijn. Breng ze in kaart en leg ze vast. Zo weten de verschillende afdelingen, dus ook de afdelingen die zich niet in het magazijn bevinden, welke rollen zij binnen het hele logistieke proces vervullen. Het gaat hier niet alleen om de meer complexe processen. Ook om eenvoudige processen zoals het verwerken van een retourmelding of het afhandelen van een klacht.

Managers kunnen zo gericht zijn op het optimaliseren van de werkvloer of het magazijn zelf, dat ze het als een losstaand eiland gaan behandelen en het totaalplaatje dreigen te verliezen.

1. Belijning van uw magazijn. Fysieke belijning op de vloer zorgt voor structuur en veiligheid binnen uw magazijn. Medewerkers en heftruckbestuurders weten waar ze mogen lopen en rijden, waardoor ongelukken worden voorkomen.

2. De ABC-indeling toe te passen. Volgens deze methode deelt u uw voorraad in op omloopsnelheid. Veelgevraagde producten plaats u voorin het magazijn en minder gevraagde producten achterin. Zo hoeven uw medewerkers niet onnodig ver te lopen. Wij leggen de ABC-analyse hier voor u uit!

 

2. Een vies en slecht opgeruimd magazijn

Ik hoor u al denken: “Wat maakt het uit dat ik een vies en slecht opgeruimd magazijn heb?” Maar het is wel degelijk van belang om uw magazijn schoon en opgeruimd te houden. Niet alleen voor de arbeidsinspectie, maar ook voor uw medewerkers. Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers veel waarde hechten aan een gestructureerd en opgeruimd magazijn. De belangrijkste voordelen hiervan zijn:

  • Een goede, overzichtelijke indruk
  • Een veilige werkomgeving
  • Het vergroot de efficiëntie

U pakt een vies en slecht opgeruimd magazijn aan door, bijvoorbeeld, aan het eind van iedere dag (of na iedere shift) tijd te reserveren voor het opruimen van de werkvloer of werkplek. Ruim oude pallets die in de hoek staan op, gooi verpakkingsmateriaal weg en veeg de vloer.

 

3. Een overvolle voorraad en geen logica in het voorraadbeheer

Het hebben van de juiste voorraad op het juiste moment is een cruciaal onderdeel binnen uw orderverwerkingsproces. Magazijnbeheerders maken zich echter meer dan eens schuldig aan verzameldrang. Vooral aanbiedingen zijn verleidelijk, waardoor er onnodig veel producten in één keer worden aangeschaft. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met de vraag naar een product. Besef dat een onnodige voorraad leidt tot onnodige voorraadkosten.

Zorg ervoor dat er logica zit in uw voorraadbeheer en dat het is gebaseerd op data. Heeft u (nog) geen magazijnsoftware of een voorraadbeheermethode? Gebruik dan alle mogelijke gegevens die u wél voorhanden heeft. Om voorspellingen te doen, terug te kijken en trends en ontwikkelingen op de voet te volgen.


New Call-to-actionMeer weten over efficiënt magazijnbeheer? Lees het op www.sforsoftware.nl/magazijnbeheer