Een orderpicksysteem is het systeem dat de orders die u binnenkrijgt, vertaalt naar opdrachten voor de medewerkers in het magazijn. Het is bedoeld om de magazijnmedewerkers zo efficiënt mogelijk de orders te laten picken en verwerken, en om het orderpickproces te versnellen. Zodra een order bij u binnenkomt, maakt u pickorders aan en deze komen terecht op de scanner van uw magazijnmedewerkers. Zij weten precies wat ze moeten pakken, scannen de artikelregels zodra zij ze pakken en dit wordt automatisch verwerkt in uw administratie.
Als u nu nog werkt met orders, deze uitprint voor uw magazijnmedewerkers en hen dit vervolgens handmatig laat afstrepen en verwerken, klinkt een orderpicksysteem u waarschijnlijk als muziek in de oren. Een belangrijk voordeel is dan ook efficiëntie in uw orderpickproces. Met een orderpicksysteem werkt u namelijk sneller en nauwkeuriger.
Dit is niet alleen voor u een voordeel, ook uw klanten zullen de voordelen ondervinden. Denk maar aan de steeds hogere eisen vanuit de markt op het gebied van levertijden, informatieverschaffing en de traceerbaarheid van de order.
Bedrijven die werken met een magazijn zijn uiteraard de ultieme gebruikersgroep. Dan gaat het dus om bijvoorbeeld groothandels en distributiecentra. Een belangrijke opmerking wil ik hier nog wel bij maken, want denk niet dat het alleen voor de groten (10+ fte) van deze aarde bestemd is. Door processen efficiënter in te richten, bespaart u vaak geld. Een orderpicksysteem is dus een waardevolle investering en er zijn genoeg orderpicksystemen die heel betaalbaar zijn.
Nog niet overtuigd? Hieronder een aantal voorbeelden van hoe iets mis kan gaan als u geen orderpicksysteem hebt.
Fouten maken is menselijk. Toch probeert u er als organisatie alles aan te doen om dit te voorkomen. De kans is aanwezig dat als een magazijnmedewerker met een papier in het magazijn rondloopt, het verkeerde artikel gepakt wordt en niemand dit doorheeft. Totdat het verkeerde artikel bij de klant terecht komt en deze niet tevreden is en hiervan hinder ondervindt. Vervelend voor de klant dus, om nog maar te zwijgen over de imagoschade voor uw bedrijf.
Was de magazijnmedewerker met een barcodescanner het magazijn in gegaan, dan was dit heel anders gelopen. Op zijn scanner ziet hij pickorders klaar staan. Op het moment dat hij een artikel scant en deze niet goed is, zal dit aangegeven worden via de scanner. Zo was de fout dus voorkomen.
Wanneer de logistieke processen in uw organisatie niet geautomatiseerd zijn, bestaat er ruimte voor onduidelijkheid. Vragen als: Wat is de status van mijn order? en Waar is mijn pakket op dit moment? zullen vaak gesteld worden. Met een orderpicksysteem kan de klant eenvoudig zien waar het pakket zich op dat moment bevindt. Scheelt u veel tijd, dus!
Eerder zei ik het al: fouten maken is menselijk. Een lastig gevolg van het leveren van een onjuist artikel, zorgt ook voor een onjuiste voorraad. Want bepaalde producten worden afgeboekt, terwijl er daadwerkelijk andere artikelen uit de voorraad gehaald worden. Zo klopt geregeld de voorraad niet met alle gevolgen van dien.
Over efficiëntie gesproken. Hoe inefficiënt is het als u meerdere orders van één klant krijgt en deze gescheiden verzonden worden? Een typisch voorbeeld van een veelvoorkomende fout bij bedrijven die werken zonder een orderpicksysteem. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van logistieke software zouden de orders van één klant als gezamenlijke pickorder gemaakt worden en zo op één tijdstip verzonden worden.
Meer weten over efficiënt magazijnbeheer? Lees het op www.sforsoftware.nl/magazijnbeheer