De geheimen van een accountmanager: zo creëert u een waardevol netwerk

Door Christiaan Blok, Gepost op: 21-mrt-2019 8:30:00 Commentaar

Het is één van de meest voorkomende vragen bij (startende) ondernemers: hoe krijg ik meer nieuwe klanten? Nieuwe klanten werven kan op veel verschillende manieren zoals: netwerken, actief zijn op social media, producten verkopen op een extern platform zoals Bol.com... Maar zijn al deze manieren wel winstgevend? Welke manier is het meest relevant voor u? Waar moet u aan denken als u op zoek gaat naar nieuwe klanten? Kortom, veel vragen die er kunnen bovenkomen wanneer u bezig bent met accountmanagement.

Als junior accountmanager deel ik graag mijn tips en ervaringen en help ik u graag op weg bij het creëren van een waardevol netwerk.

Netwerken: geven en nemen

Eén van de meest voor de hand liggende manieren om nieuwe klanten te werven is netwerken. Netwerken is het online en offline onderhouden van contacten die u verder kunnen helpen bij het vinden van nieuwe klanten of een nieuwe baan.

Veel mensen die netwerken zijn vooral actief met het vinden van nieuwe klanten voor zichzelf. Maar als u netwerken ziet als geven en nemen, in plaats van alleen nemen, gaat er een wereld voor u open. Houd uw ogen open en geef iemand anders een tip als u een interessant potentieel account voor diegene ziet, of een vacature. Op deze manier creëert u goodwill bij de contacten uit uw netwerk. Uw contacten waarderen dat u hen helpt met nieuwe business of een nieuwe baan. De kans is groot dat zij precies hetzelfde voor u terug doen en u tippen als zij een interessante opdracht voor u tegenkomen.

Het hebben van een groot netwerk is fijn, maar de basis van een goed netwerk is vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat mensen uit uw netwerk kennis, informatie en contacten vrijwillig met u delen.

Hoe bouwt u uw netwerk uit?

Ook al bent u niet van het netwerken of denkt u dat u nog geen groot netwerk heeft uitgebouwd, u heeft al een netwerk voordat het weet. Dit stukje netwerk bestaat uit: vrienden, familie, klasgenoten, collega’s etc. Het uitbreiden van uw netwerk kan vaak en op veel verschillende manieren

U kunt bijvoorbeeld uw netwerk uitbreiden door een profiel aan te maken op LinkedIn of Twitter, een bezoek brengen aan een beurs, congres, training etc. Als u naar een beurs of congres gaat is het belangrijk om te weten welke mensen u daar kunt ontmoeten. Maken de mensen die u daar ontmoet deel uit van uw doelgroep? Om daarachter te komen kunt u bijvoorbeeld een brochure van de betreffende beurs downloaden. Hierin staat een bezoekersprofiel en een exposantenprofiel waaraan u kunt zien of uw doelgroep aanwezig is.

Do’s bij netwerken:

1. Verzamel visitekaartjes en schrijf er kort op waar u diegene heeft ontmoet en waar u over heeft gesproken. Raakt u – net als vele andere netwerkers – kaartjes kwijt? Dan kunt u ook een foto maken van het kaartje en deze opslaan op uw telefoon.
2. Denk aan de lange termijn. Misschien kunt u op dit moment niks met het contact maar levert het later veel op.
3. Gaat u naar een event? Verdiep u van tevoren in potentiële accounts die u daar kunt ontmoeten.

 

Don’ts bij netwerken:

1. Teveel over uzelf praten.
2. Direct met een visitekaartje op een persoon afstappen. 
3. Te lang praten met éénzelfde gesprekspartner. Kijk liever welke interessante personen er nog meer zijn.
4. Direct proberen te verkopen in plaats van een duurzame relatie voor de lange termijn op te bouwen.

 

Social Media

Ik noemde het al eerder in deze blog: één van de manieren om uw netwerk uit te bouwen, is het aanmaken van een profiel op social media.  Voordat u roekeloos een account op Facebook, Instagram of Twitter, is het belangrijk dat u eerst ontdekt waar uw doelgroep zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld wel heel actief zijn op Facebook, maar wat als uw doelgroep zich voornamelijk op LinkedIn bevindt? Dan is dat ook voor u de plek om aanwezig te zijn!

Inventariseer dus welke social media accounts het meest relevant voor u zijn. U kunt u beter focussen op één account en dat goed doen, in plaats van met hagel schieten op veel diverse social accounts.

LinkedIn wordt gezien als het belangrijkste zakelijke netwerk. Wat mij betreft is het ook een must om op LinkedIn zichtbaar te zijn, of dat nu met uw persoonlijke account of uw bedrijfsprofiel is.

Tips voor uw LinkedInaccount:

1. Zorg voor een professioneel uiterlijk. Dit kan bijvoorbeeld door een goede foto en het vermelden van uw voor- en achternaam.
2. Zorg voor een goede omschrijving van wat u doet. Denk hierbij aan zoekwoorden in de headline. Dit zorgt ervoor dat u beter wordt gevonden op Google en LinkedIn.
3. Wordt lid van groepen op LinkedIn waar uw klanten in zitten en waar uw branchegenoten in zitten. Door deel te nemen aan deze groepen kunt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen uw branche en gemakkelijk uw netwerk uitbreiden.


Nieuwe klanten zijn belangrijk voor uw onderneming om groei te waarborgen. Naast veel nieuwe opdrachten en kansen, zorgen nieuwe klanten daarnaast ook voor meer administratieve rompslomp. En u bent echt niet de enige ondernemer die daar liever niet mee bezig is.

Kost uw administratie meer tijd dan u lief is en besteed u uw tijd liever aan datgene wat écht belangrijk is? Bekijk dan eens of S-Connect iets voor u is. S-Connect helpt u om tijd te besparen op uw administratie, door uw webshop of applicatie te koppelen aan SnelStart. Klik op onderstaande button om GRATIS de productbeschrijving te downloaden!

S-Connect productbeschrijving downloaden