U heeft de processen in en om uw magazijn in zoverre geoptimaliseerd, dat orders op tijd op hun bestemming komen, u prima service levert en er voldoende verkocht wordt. Maar u wilt u graag onderscheiden van uw concurrenten. Door het net even wat beter te doen. Hoe doet u dat? Verhoog de snelheid van uw (logistieke) processen!
Snelheid maakt dat u opvalt. Dat u het beter doet dan de rest. Dat u nóg meer tevreden klanten krijgt. Snelheid kan u niet alleen concurrentievoordeel opleveren, maar ook kostenbesparend of winstgevend zijn. Optimaliseert u bijvoorbeeld het orderpicken? Dan kunt u per dag meer verkopen, en dus meer verdienen. Worden uw klanten snel geholpen door de klantenservice? Dan kunnen zij weer sneller overgaan tot een nieuwe koop. Ook krijgen zij een tevreden gevoel en worden zij promoters van uw bedrijf. Zij trekken nieuwe klanten naar zich toe, dankzij de snelle service die u verleent.
U wilt de kosten zo laag mogelijk houden, door zo weinig mogelijk goederen op voorraad te hebben. Maar u wilt ook een snelle levering van uw producten kunnen garanderen. Dat doet u door de inkoop perfect af te stemmen op de verkoop. U moet goed weten welke producten hoe vaak worden verkocht. En welke producten sowieso altijd op voorraad moeten zijn. Er zijn allerlei manieren om uw voorraadbeheer te optimaliseren: door magazijnsoftware of een voorraadbeheermethode te gebruiken, met artikelnummers of barcodes te werken, realtime de voorraadniveaus aan te passen en regelmatig de omloop van producten te analyseren en bij te sturen.
Een optimaal voorraadbeheer zorgt ervoor dat u uw klanten altijd zo snel mogelijk kan bedienen. Snelle, betrouwbare toeleveranciers zijn hierin cruciaal. Er is niets vervelender dan ‘nee’ verkopen, of uw klant onnodig lang laten wachten op zijn bestelling.
Laten we ervan uitgaan dat u uw voorraad prima op orde hebt. Dan is de volgende stap om het aankoopproces van uw klant zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Is er iemand geïnteresseerd in uw product en kan hij dit bijvoorbeeld via een webshop kopen? Dan wil hij dat snel en makkelijk kunnen doen! Tips om de snelheid tijdens de aankoop te verhogen:
De klant heeft succesvol zijn order geplaatst. Dan is het zaak dat het verwerkingsproces zo snel mogelijk in gang wordt gezet. De orderpickers worden aan het werk gezet. Als het goed is heeft u hier een systeem of proces voor ingericht. Twee cruciale elementen bij het orderpicken: snel en foutloos. Vind hier wel een perfecte balans in. Snelheid leidt soms juist tot het maken van fouten. Voorkom dat!
Tips om de snelheid te verbeteren tijdens het orderpicken:
De orderpickers zijn aan de slag! Voor de klant is het dan een kwestie van wachten. We kennen het allemaal: wachten kan lang duren. Het gaat er dus nogmaals om dat u zo snel mogelijk en foutloos levert. Echter, loopt de verwerking of bezorging vertraging op? Om wat voor reden dan ook? Informeer uw klant snel en correct. Het is professioneel als u hierin een actieve houding heeft en niet uw klant zomaar laat wachten.