Optimaal voorraadbeheer bij meerdere verkoopkanalen

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 8-feb-2018 9:35:00 Commentaar

De combinatie van een webshop en fysieke winkel(s) wordt steeds waardevoller, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Niet alleen staan ondernemers voor uitdagingen op het gebied van bedrijfsvoering, maar ook het creëren van optimaal voorraadbeheer staat hoog op de agenda. Eén van de grootste uitdagingen is het afstemmen van de voorraad op de verschillende kanalen. Ondanks de uitdagingen, zijn meerdere verkoopkanalen het waard. In dit blog gaan we in op de voordelen van meerdere kanalen en leggen we uit hoe u optimaal voorraadbeheer kunt realiseren.


Een webshop én fysieke winkels: we zien het
steeds meer. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue: wat begon als een webshop mondde uit in één van de grootste media-aanbieders in Nederland, inclusief fysieke vestigingen. Onlangs opende Coolblue zelfs een megastore. Maar ook modeketen Zalando kondigde in 2017 aan niet achter te willen blijven: ook deze firma heeft plannen om fysieke vestigingen te openen in grote steden.

 

De voordelen van meerdere verkoopkanalen

Deze ontwikkeling is niet gek. De combinatie van een webshop en fysieke winkel(s) kan een bedrijf veel brengen. Zo geven consumenten nog altijd de voorkeur aan het beleven van een product. Zeker wanneer het gaat om duurdere of complexere producten, is een fysieke winkel daarvoor een ware aanvulling. Daarnaast kan geen enkele webshop op tegen de levertijd van een stenen winkel; de klant loopt immers direct met zijn aankoop de deur uit. En heeft u wel eens gedacht aan het gemak dat een fysieke winkel kan bieden als afhaal- en servicepunt voor uw webshop? Op deze manier kunt u de verzend- en retourkosten drukken en biedt u een stukje gemak voor de consument. Ten slotte versterken de kanalen elkaar omdat het merk zowel online als offline onder de aandacht wordt gebracht.

 

Het belang van optimaal voorraadbeheer

Webshops en fysieke winkels kunnen dus het beste in elkaar naar boven halen. Desondanks kunnen de uitdagingen op voorraadtechnisch gebied al grijze haren bezorgen als we erover nadenken.

 

Alleen voor een webshop kan voorraadbeheer al een complexiteit zijn, laat staan wanneer uw bedrijf ook nog fysieke winkels heeft. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een klant dolblij de winkel verlaat met zijn of haar nieuwe product, en een andere klant een uur na zijn of haar online aankoop bericht krijgt over het niet kunnen leveren van een product. Wanneer uw voorraadbeheer niet up-to-date is, is de kans groot dat producten dubbel verkocht worden. Dit zorgt voor veel gedoe en kan uiteindelijk leiden tot ontevredenheid van klanten. Dit soort situaties wilt u natuurlijk voorkomen.

Optimaal voorraadbeheer heeft daarnaast prioriteit voor bedrijven die een webshop hebben én producten aanbieden op andere platforms, zoals Bol.com en Amazon. Wanneer u een product aanbiedt dat niet op voorraad is, kunt u bij Bol.com zelfs strafpunten krijgen. Ofwel: elk bedrijf met één of meerdere verkoopkanalen heeft baat bij optimaal voorraadbeheer. Want in elk geval geldt: een product kan maar één keer verkocht worden.

 

Zo voorkomt u vervelende situaties

Om vervelende situaties te voorkomen die gerelateerd zijn aan voorraad, moge duidelijk zijn dat optimaal voorraadbeheer van groot belang is. Voorraadrisico’s kunnen grotendeels opgelost worden door het automatiseren van uw voorraadbeheer en het synchroniseren van diverse verkoopkanalen. Het koppelen van bijvoorbeeld uw webshop met SnelStart, biedt deze mogelijkheid.

 

“Maar hoe werkt dat dan in de praktijk?”

Stel: u heeft uw producten te koop in uw webshop en maakt ook gebruik van Bol.com of Amazon als verkoopkanaal. Dan wilt u natuurlijk het liefst dat alle kanalen op elkaar zijn afgestemd om voorraadfouten te voorkomen. Door de kanalen met elkaar te synchroniseren, kunt u de risico’s beperken. Een risico beperkende functie van een koppeling met SnelStart is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een veiligheidsmarge in te stellen voor de te bestellen producten. Hierdoor voorkomt u dat u producten verkoopt die in werkelijkheid niet op voorraad zijn. Ook de optie om producten te kunnen reserveren voor een reseller draagt bij aan optimaal voorraadbeheer. En denk ook aan de mogelijkheid om de kassa in een fysieke winkel te kunnen koppelen aan meerdere magazijnen.

Kortom: bij meerdere verkoopkanalen moet het samenspel tussen verkooppunten, klanten en voorraad tip top in orde zijn. Door kanalen te synchroniseren en uw voorraadbeheer (deels) te automatiseren, zorgt u voor een goed samenspel tussen deze drie componenten. Tevreden klanten, minder kosten en efficiënter werken maken het absoluut waard voor uw bedrijf!


New Call-to-action