Trends in Accountancy: automatiseren en digitaliseren

Door Lisa Kreijfelt, Gepost op: 20-mei-2019 8:28:00 Commentaar

Waar moet u als accountant op letten? Of beter gezegd: hoe kunt u zich het beste ontwikkelen en onderscheiden van uw concurrenten? De economie trekt gestaag aan, maar in tegenstelling tot in de accountancybranche is dit nauwelijks zichtbaar. Voor u de belangrijke taak om op te blijven vallen. Dit kunt u doen door te blijven innoveren en de trends te blijven volgen. In deze blog wordt u bijgepraat over drie trends. Digitalisering en automatiseren, werken in de cloud, e-facturatie en toename ondernemers zijn een aantal van deze ontwikkelingen.

Verdere (data)digitalisering

Dit is natuurlijk niks nieuws, maar wel iets om op te blijven letten. Processen worden steeds meer gedigitaliseerd, bijvoorbeeld de trend mobiel betalen wat ik in een eerdere blog

Op het gebied van (data)digitalisering, zal ook mobiel werken verder toenemen door de mogelijkheden van de verschillende clouddiensten. Daarnaast is informatie makkelijker leesbaar door de digitalisering en eisen klanten een intensiever relatiebeheer met bijvoorbeeld social media.

 

Automatiseren ‘in de Cloud’

Steeds meer bedrijven werken in de cloud. Wat is het voordeel van in de cloud werken? Daar waar alles steeds meer mobiel gebeurt, is het van belang dat bestanden en werkzaamheden altijd beschikbaar zijn. Door te werken in de cloud, kunt u altijd al uw administratieve gegevens up-to-date houden. U kunt online de soft- en hardware en data op aanvraag beschikbaar stellen aan bevoegde personen. Het continu downloaden en/of updaten is verleden tijd. Hierdoor kunnen werknemers altijd bij de gegevens en er overal gebruik van maken. De consumerization van het werken, ook wel ‘het nieuwe werken’, in bijvoorbeeld diezelfde online Cloud. Dit zal dan ook steeds meer de standaard worden dit jaar.

 

Drie kernmerken van de Cloud:

1. Beschikbaar waar en wanneer u maar wilt;
2. U bepaalt de capaciteit van beschikbaarheid;
3. Lage kosten: u betaalt alleen wat u daadwerkelijk gebruikt.


E-facturatie en samenwerken

Omdat we al zo veel digitaliseren, zal ook factureren online gaan verlopen. Dit is zeer recentelijk en zal zijn intrede doen. Er worden formats ontworpen zodat de facturen via boekhoudsystemen sneller herkend en verwerkt kunnen worden. Daarnaast is dit jaar ook (online) samenwerken steeds belangrijker aan het worden. Klanten willen online samenwerken en betrokken worden bij hun financiële gegevens. Snel en gemakkelijk online een blik kunnen werpen op uw eigen financiële gegevens.

 

‘Ondernemen is in’

De verandering van werknemers naar ondernemers wordt ook steeds meer zichtbaar. We zien dat steeds meer mensen een onderneming starten omdat men merkt dat dit gemakkelijker en succesvoller is. Meer mensen hebben hun eigen unieke business idee. We zien dan ook dat veel accountants voor zichzelf beginnen. Als u ook de ambitie heeft om als zelfstandig accountant te beginnen, dan raden wij het aan om een ondernemingsplan te schrijven. Hiervoor hebben wij 5 tips die u verder kunnen helpen bij het schrijven van een plan

Flexibiliteit is al lange tijd belangrijk, maar neemt ook in de accountancy branche verder toe. Zo zien accountants dat ook en naast de gebruikelijke werkzaamheden wordt er nu ook aandacht besteed aan nieuwe dienstverleningen. Het betreft voornamelijk adviesdiensten als: pensioenregelingen, HR en financiële planning. Dit kan zijn door overnames van ondernemingen maar ook door uitbreiding van eigen onderneming.

Nieuwe content is niet meer noodzakelijk, maar het aanpassen van oude content naar potentiële doelgroepen wordt belangrijker. U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, want alles is zo onderhand al wel bedacht en beschreven.

 

Inzicht in uw administratie

Met inzicht in uw administratie kan u inspelen op de trends en ontwikkelingen en kansen aangrijpen. Wie zijn mijn klanten en wat doen ze? Welke leveranciers zijn vaker te laat met leveren? Welke artikelen lopen goed en welke minder? Kunt u momenteel antwoord geven op deze vragen? Wilt u dit wel gemakkelijk en snel achterhalen, dan bent u gebaad bij een van onze rapportagetools.

Met het programma AdminView, wat speciaal voor SnelStart-gebruikers ontworpen is, heeft u de keuze uit meer dan honderd krachtige rapportages en analyses die kunnen worden opgevraagd uit uw administratie. Deze zijn gemakkelijk te kopiëren en exporteren naar Excel en andere programma’s.

Met het programma Power BI kunt u meer geavanceerde dashboard maken. Zo blijft u up-to-date van alles wat er in uw organisatie speelt. U kiest zelf op welke data u wilt inzoomen of welke verbanden u wilt analyseren. Met Power BI Dashboard kunt u ook rapporten opvragen. Met als resultaat? Adequate acties ondernemen, op tijd bijsturen en de bedrijfsprestaties verbeteren.