6 tips om uw webshop te onderscheiden van de concurrent

Door Lisa Kreijfelt, Gepost op: 1-nov-2019 17:00:00 Commentaar

De kans is klein dat u de enige aanbieder bent van hetgeen u verkoopt. Consumenten hebben ruime keuze in producten én aanbieders. Dus, hoe kan u ervoor zorgen dat uw webshop onderscheidend is van de concurrent en de consument voor u kiest?

 

Na het doorlopen en inzetten van deze 6 tips is niet de vraag óf het meer webshop bestellingen oplevert, maar hoe veel!

 

1.  Gratis verzending, nu besteld is morgen in huis en kosteloos retourneren

De consument vraagt om gemak, kwaliteit, aanbiedingen en wil graag op zijn of haar wenken bediend worden. Voor u belangrijk om dit op een succesvolle manier te realiseren. Uw klanten verwachten dat uw producten zo snel mogelijk geleverd worden. En dit tegen een prijs van 0 euro. Gratis. Uiteraard is het niet vanzelfsprekend dat elke bestelling gratis verzonden kan worden, tenzij het budget het toelaat. Optie twee of drie liggen daarom meer voor hand: geef mogelijkheden voor gratis verzending boven een bepaald bedrag of verwerk de verzendkosten in het product.

 

Om de belofte 'nu besteld, morgen in huis' waar te maken is er meer nodig dan een piekfijn uitziende website. Ook aan de achterkant moet alles op elkaar afgestemd zijn. Klanten vinden het prettig om een Track & Trace te krijgen van hun pakketje. Track & Trace biedt ook voor de ondernemer voordelen

 

Klanten krijgen bij een koop via internet het recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U bent als webshop-eigenaar verlicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden van de klant. Met snel en kosteloos retourneren kan je de servicegraad van uw webshop verhogen.

 

2.  Webshop inrichten voor smartphone en tablet 

De consument wil achterover leunend op de bank of onderweg gemakkelijk uw webshop bezoeken en bestellingen plaatsen. De desktop maakt steeds vaker plaats voor de smartphone of tablet. Als uw webshop hier niet op ingericht is, verliest u (potentiële) klanten. 

 

3.  Snelle laadtijd van uw webshop is van groot belang

Consumenten hebben een hekel aan trage laadsnelheden op websites. Wanneer de laadtijd vier seconden bedraagt, haakt de consument vaak al af en krijgt uw webshop een lagere ranking in Google. Het gaat vaak om milliseconden, die het verschil maken. Hoe snel is uw webshop? Check het hier.

 

Om het bouncepercentage te verlagen zorgt u voor een laadtijd van één of hooguit twee seconden. De consument klikt bij een korte laadtijd sneller en gemakkelijker door uw webshop heen, dit heeft positieve invloed op uw SEO(zoekmachineoptimalisatie) en het verhoogt de conversie op uw website.

 

4.  Klantbeleving en contentmarketingblogs

Niemand zit nog te wachten op standaard verkooppraatjes. Verkooppraatjes zijn niet meer zo efficiënt en effectief als voorheen. Het draait om gevoel, beleving en overtuiging. Welke problemen neemt u weg? En welke oplossingen heeft u? Klantbeleving is een belangrijke factor om uw klanten te kunnen begrijpen en van dienst te zijn.

 

Achterhaal interesses en problemen die worden ervaren bij uw klanten. Speel hier op in door middel van het schrijven van goede contentmarketing in blogs. Via deze manier zorgt u door middel van het delen van uw waardevolle kennis dat problemen van (potentiële) klanten worden weggenomen. Doordat u de klant helpt krijgen ze een goede ervaring met u. Daarbij  scoort u hoger in zoekmachine Google als u nuttige content schrijft. 

 

5.  Promoot uw producten en activiteiten

Welke media gebruikt u om uw producten/diensten onder de aandacht te brengen? Het is niet slim om alle mediaplatformen die er zijn in gebruik te nemen, want misschien zit uw doelgroep daar niet op. Zoek daarom eerst uit welke middelen uw doelgroep gebruikt voordat u veel tijd kwijt bent om de verschillende kanalen bij te houden.

 

Verkoopt u bijvoorbeeld B2C (business-to-consumer), dan is Instagram een geschikt medium om uw producten/diensten te tonen. Op dit moment is Instagram behoorlijk ‘booming’. Dit wordt veel gebruikt door jongeren en in een toenemende vorm maken ook volwassenen en bedrijven kennis met dit platform. Het plaatsen van foto’s en video’s op Instagram zorgt voor interactie met volgers. Afbeeldingen en foto’s worden bij mensen sneller opgenomen dan teksten. Deze volgers delen, liken en reageren op de geplaatste foto’s of video’s. Het bereik is daardoor groot en wanneer u gebruikmaakt van hashtags zult u ook niet-volgers kunnen bereiken. Zodra u de URL van uw website in uw profiel vermeldt, deze deelt in berichten, dan bezoeken (potentiële) klanten sneller uw webwinkel.

 

6. Achteraf betalen

Er zijn al een aantal betaalsystemen waar webshops standaard gebruik van maken, maar achteraf betalen is hier nog geen van. Achteraf betalen is de digitale acceptgiro voor webshops. Bijna een op de drie consumenten betaalt een order liever achteraf. Ze willen eerst thuis controleren of de gekochte artikelen aan hun verwachtingen voldoet. Voeg daarom achteraf betalen toe aan uw betaalmogelijkheden.

 


 

Meer omzet = meer administratie. Koppel uw webshop aan uw administratie

Een stijging in omzet is natuurlijk geweldig, maar u blijft wel zitten met de administratie. U heeft altijd de optie om dit handmatig in te voeren, maar dit is een tijdrovende klus. Door uw webshopgegevens te koppelen aan uw webshop bent u in één keer verlost van uw administratie .

 

S-Connect zorgt dat uw SnelStart-administratie gekoppeld wordt aan uw webshop. Orders en klantgegevens worden automatisch verwerkt. Nieuwe artikelen worden makkelijk aangemaakt. Met S-Connect is uw administratie altijd up-to-date.

S-Connect productbeschrijving downloaden

Het koppelen van uw stystemen aan SnelStart heel veel voordelen. Lees ze op https://www.sforsoftware.nl/koppelingen