Track & Trace: voordeel voor de klant en ondernemer!

Door Lisa Kreijfelt, Gepost op: 1-okt-2019 8:30:00 Commentaar

Track & Trace is een belangrijk middel geworden voor consumenten en ondernemers. Het volgen van je bestelling is niet meer weg te denken in de e-commerce. Consumenten stellen steeds hogere eisen als het aankomt op levertijden van bestelde producten: vandaag besteld en het liefst ook vandaag nog in huis. Die groep volgt het product op de voet zodat deze mensen precies weten wanneer de transporteur op de stoep staat.


Naast dat het een stukje service is voor uw (potentiële) klanten, is het ook voor u als ondernemer van belang om te weten waar bezorgers rondrijden en welke kosten dat met zich meebrengt. Het is naast het automatiseren ook een verbetering voor de interne bedrijfsprocessen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid. In één van mijn vorige blogs schreef ik over looproutes en nu beschrijf ik de voordelen van Track  & Trace.


Waarom Track & Trace? Twee redenen:

1. Betere service voor klanten!
Met behulp van Track & Trace voldoet u aan wensen en behoeften van klanten. Door middel van fases kunt u uw klanten laten zien in hoeverre de levering gevorderd is. Bij de Track & Trace van de bestelling is een tijdslot bekend, deze krijgt de klant opgestuurd. Zo weet de klant wanneer zijn pakketje bezorgd gaat worden en dat er dan iemand thuis moet zijn om hem in ontvangst te nemen. Doordat klanten weten in welk tijdslot ze hun pakketje kunnen verwachten, is de kans dat er iemand thuis is ook vele mager hoger.

Want zeg nou zelf: zou jij de héle dag blijven wachten op een pakketje dat ergens tussen 09:00u en 17:00u bezorgd kan worden? Nee hè, uw klanten ook niet! En als het pakketje niet aangenomen wordt, moet de bezorger de volgende dag weer langsgaan. En de kans dat dit hetzelfde resultaat heeft, is aanwezig. Zonde, want het kan dus anders.

2. Inzicht in het leveringsproces
Een Track & Trace is natuurlijk hartstikke handig voor uw klanten, maar ook voor u zitten er veel voordelen aan. Het inzicht wat u krijgt door de leveringen op de voet te volgen, maken dat u kan kijken waar optimalisatie mogelijk is. En een logistiek proces wat van begin tot eind optimaal loopt, wie wil dat nou niet?

 

Track & Trace: hoe werkt het in de praktijk?

Op het verzendbewijs van het pakket dat u verzend staat een code. Dit is de Track & Trace-code. Deze code kunt u delen met de ontvanger. Zo kunt u beiden het pakket volgen. Aan het pakketje kan verschillende statussen worden meegegeven, bijvoorbeeld:

  • Zending wordt verwacht, maar zit nog niet in het sorteerporces
  • Zending is bij de pakketbezorger
  • Zending is gesorteerd
  • Bezorger is onderweg
  • De verwachte bezorgtijd is ...
  • We hebben u gemist, we komen een andere keer terug
  • Zending is bezorgd
  • Zending is bezorgd bij de buren op nr. ...
  • Zending is af te halen bij een ophaalpunt
  • De zending is vertraagd

Deze informatie is voornamelijk voor de klant interessant. Voor u ook hoor, maar nog interessanter is om te weten wat de huidige locatie is van de bezorger, de afgelegde route, richting, kilometerstand en snelheid van het voertuig. Dit is te traceren door een signaalkastje te installeren in de auto. Het elektronische volgsysteem werkt op basis van GPS (Global Positioning System), LBS (Location Based Services) en GSM (Global System for Mobile communications).

 

SFlexLogistiek13.jpg

 

Met een elektrisch volgsysteem krijgt u dus meer inzicht in de verloop van het proces. Zo kan het leveringsproces nog beter ingericht worden. Denk bijvoorbeeld aan inzicht in brandstofkosten, tijd besteed aan een bepaalde levering en inzien wanneer de bezorger alle pakketjes bezorgd heeft. Wat uw voordeel hiervan is? Als u weet of de bezorger gearriveerd is, kan u hem opnieuw indelen voor een nieuwe en/of spoedlevering. Dit heeft een positieve invloed op de doorlooptijd van de bestellingen in uw logistieke proces. De afstemming van bestellingen verlopen over het algemeen efficiënter en zorgen voor tevredenheid bij u én bij uw klanten.

 

Het logistieke proces optimaliseren met S-Magazijn Logistiek

 

Track & Trace is een onderdeel van S-Magazijn Logistiek. S-Magazijn Logistiek optimaliseert uw gehele logistieke proces. Allereerst worden de orders uit SnelStart gehaald om deze vervolgens te verdelen onder de orderpickers. Bekijk hier onder de productfilm voor uitleg van S-Magazijn Logistiek.

 

 

S-Magazijn Logistiek bepaalt altijd de kortste en snelste looproute! Op basis van de artikelcodes en magazijnlocaties die altijd up-to-date in de orderpick applicatie staan wordt de looproute samengesteld. Alle producten, verpakkingsmaterialen en dergelijke worden automatisch aangepast, nadat de barcode gescand is, in de orderpick applicatie. Uw voorraadbeheer is daardoor altijd actueel!


 

E-Book Efficiënt magazijnbeheer

 

Meer weten over efficiënt magazijnbeheer? Ga naar www.sforsoftware.nl/magazijnbeheer