Iedere ondernemer wil natuurlijk meer verkopen. De verkoop op uw webshop vergroten begint bij het vergroten van het aantal bezoekers op uw website. Dit kan bijvoorbeeld door te bloggen, nieuwsbrieven te versturen en search engine optimization (SEO) zo goed mogelijk te doen. Op een gegeven moment heeft u een heel aantal klanten, maar u blijft een beetje hangen op hetzelfde niveau. Of de verkoopt loopt zelfs een beetje terug. Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop gestaag gaat groeien en jaar in jaar uit blijft groeien?
De groei van een webshop kunt u zien als een vliegwiel. Met bloggen, SEO en nieuwsbrieven brengt u verkopen binnen. Daarmee begint het wiel te draaien. Een vliegwiel kan na de eerste aanzet met minder kracht blijven draaien. Hij kan zo hard gaan draaien, dat het wiel moeilijk af te remmen is. Uw wiel draait, maar hoe zorgt u dat het vliegwiel blijft lopen? Met tevreden klanten. Of eigenlijk zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: delighted customers! Vrolijke of blij verraste klanten. Deze klanten zijn zo tevreden dat ze als vanzelf gaan praten over uw product. Ze vertellen het hun buren maar ook online op sociale media. Hoe krijgt u zulke delighted customers?
Zorg voor positieve interactie op uw website. Als mensen op uw website komen, kunt u een chatbot aanbieden om hun vragen te beantwoorden. Steeds meer sites bieden deze functie die vooral geschikt is voor standaardvragen. Voor klanten is het prettig, want ze krijgen direct antwoord op hun vraag. Dit resulteert dus vaker in een aankoop. Voor webshophouders verlaagt dit het aantal vragen in de mail. En u hoeft minder vaak hetzelfde antwoord terug te mailen. De chatfunctie werkt ook in de avonden en weekenden. Kiest u voor een livechat, dan verlaagt u ook de drempel voor klanten om contact op te nemen. Lagere drempels zorgen over het algemeen voor meer verkopen. Bij een livechat kunt u specifiekere vragen van uw klanten beantwoorden, maar het kost u wel meer tijd. Lees in dit blog meer over de chatbot versus livechat?
Een andere service is het aanbieden van achteraf betalen. Klanten kunnen dan altijd kopen, ook als ze niet de betaalgegevens bij de hand hebben. U straalt vertrouwen uit naar de klant en ze weten dat er een betrouwbare partner achter de site zit. De betaalprovider draagt de risico’s. Lees hier meer over achteraf betalen.
Door kleine dingen zoals ‘bedankt voor uw bestelling’ voelen klanten zich gewaardeerd. Succesvolle webshops als CoolBlue passen veel personalisatie toe waardoor klanten zich niet als een nummer behandeld voelen. Door nieuwe technieken is het steeds makkelijker om bijvoorbeeld iemand met zijn of haar voornaam aan te spreken. Het aanpassen van dit soort ogenschijnlijk kleine details zorgt dat klanten zich prettiger voelen. Dat verhoogt de bereidheid om de webwinkel positief te waarderen en wellicht aan te raden bij anderen. Met kleine goodies van uw webwinkel kunt u eenzelfde effect bereiken.
Ondanks alle moderne (marketing)technieken is mond-tot-mondreclame nog altijd de beste die er is. Techniek kan u helpen om orders sneller te verwerken waardoor u meer tijd over heeft om klanten tevreden te maken. Zij zorgen dan om hun beurt voor meer klanten door de positieve verhalen door te vertellen.
Als u makkelijker meer orders binnen krijgt, is het zaak die orders zo goed mogelijk af te handelen. Met S-Connect kunt u uw webshop koppelen aan uw boekhouding. Dit bespaart u veel tijd omdat u niet meer de orders hoeft over te typen in SnelStart. Hierdoor kunt u meer tijd besteden aan het upgraden van uw website of bijvoorbeeld een blog te schrijven waardoor u meer ‘traffic’ genereert.
Daarnaast zijn er nog andere koppelingen die uw leven gemakkelijker maken: koppel met Teamleader om CRM en/of urenregistratie om projectmanagement gemakkelijker te doen. Ook is het mogelijk om rittenplanning handig te organiseren via Ritplan of efficiënt werkbonnen uit te printen.