Vraag en aanbod optimaal op elkaar afstemmen? 6 tips voor uw bedrijf!

Door Lisa Kreijfelt, Gepost op: 24-feb-2020 14:19:00 Commentaar

Het lijkt zo eenvoudig. Met een paar muisklikken is een product besteld, u loopt de volgende dag naar de bouwmarkt om het pakketje op te halen en u kunt aan de slag. Welkom in de wondere wereld van logistiek. Voor de klant is dit fantastisch want zij hoeven niet lang te wachten. Toch brengt het afstemmen van vraag en aanbod uitdagingen met zich mee voor de ondernemer. Dit afstemmen is van belang om meerdere redenen, waarvan het komen tot een evenwichtige prijs voor uw product(en) er één van is.


Er zijn altijd verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de vraag naar een bepaald product. Het is de kunst om zoveel mogelijk grip te hebben op alles wat invloed kan hebben op de vraag. Is dat niet altijd mogelijk? Dan is het belangrijk om op zijn minst de juiste data en te investeren in tools
om eventuele veranderingen in de vraag zoveel mogelijk te kunnen voorspellen. 

In de praktijk kan dat u voor dilemma's kan komen staan. Aan de ene kant verlangt uw klant het optimale op het gebied van bestellen, leveren en service. U wilt als producent natuurlijk voldoen aan de wensen van uw klant, maar aan de andere kant wilt u ook niet teveel voorraad houden. Dat kost immers geld. U leest er alles over in het blog over het opslingereffect.

 

Richt uw supply chain in met een specifieke focus

De verwachtingen van de consument liggen hoog. De kans dat een klant u de rug toekeert door slechte service of een leverprobleem is steeds groter geworden. Als ondernemer kunt u uw producten niet simpelweg meer alleen als producten zien.  Alle processen die deel uitmaken van het aankoopproces van uw klant moet nauw op elkaar afgestemd zijn. Van orderverwerking, installatie/levering, tot facturatie en aftersales. Want alleen dan kunt u tegemoetkomen aan de hoge eisen van uw klanten.

Hoe u uw supply chain het beste kunt inrichten, heeft alles te maken met het soort product dat u verkoopt. Producten kunnen we indelen in twee categorieën:

1. Functionele producten

2. Innovatieve producten

In dit blog gaan wij in op functionele producten. Enkele kenmerken van een functioneel product zijn:

  • Weinig onzekerheid over de vraag;
  • Lage voorraadkosten;
  • Lage winstmarges;
  • Hoge volumes per SKU (stock keeping unit);
  • Lage kosten als u ‘nee’ verkoopt.

Functionele producten zijn producten die veelal onze basisbehoeften bevredigen. Deze producten hebben een stabiele, voorspelbare vraag en een lange levenscyclus. Dit vraagt een supply chain die is gericht op het leveren van producten tegen zo laag mogelijke kosten, ook wel een kostenefficiëntie supply chain genoemd. Wat voorop staat hierbij is lagere kosten én een hogere service. Er zijn veel mogelijkheden om kostenefficiënt te produceren en leveren. 

 

Kostenefficiënte supply chain toepassen in uw productiebedrijf

 

1. Verlaag uw voorraad

Een lage voorraad is ideaal, want u heeft zo minder opslagruimte nodig. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Maar ga nu niet álle voorraad van uw producten minimaliseren, want dan zit u dadelijk met het probleem dat u niet op tijd kan leveren aan uw klanten. De kans is dan groot dat uw klanten afzien van de aankoop en hun bestelling plaatsen bij een concurrent die de producten wel op voorraad heeft.

Een inventarisatie van al uw producten en de verkoopcijfers geeft u inzicht in de vraag naar dat specifieke product. Zo kunt u inschatten hoeveel voorraad er nodig is van een bepaald product. Verkoopt u bijvoorbeeld grondtegels en worden deze altijd in bulk ingekocht? Dan is het slim om hier een grote voorraad van te hebben. Maar als een product slechts drie of vier keer per jaar over de toonbank gaat, dan weet u dat het onzin is om hier veel exemplaren van op voorraad te houden.

2. Produceren in een goedkoper land
Grondstoffen die u nodig heeft voor het produceren van uw producten kunnen in een ander land goedkoper zijn. Een lagere productieprijs is natuurlijk mooi, maar houdt ook in het achterhoofd dat in een ander land andere regels kunnen gelden. Denk aan BTW-regelingen, veiligheidseisen en rechten en plichten voor werknemers. Daarbij bent u er nog niet als u de producten in een ander land produceert, u moet ze natuurlijk ook nog vervoeren naar de eindgebruiker (in Nederland).

3. Samenwerkingen met afnemers 
Merkt u dat een afnemer altijd rond een bepaalde dag of periode een bestelling plaatst? Overleg of u deze levering op vaste dagen mag leveren. Zo kunt u de producten (laten) produceren en daarna meteen vervoeren naar de afnemer. Hierdoor houdt u de voorraadkosten laag én bewijst u uw klant een dienst door een goede service te bieden.

4. Lange termijn afspraken met fabrikant/leverancier
Als uw producten door een derde partij gemaakt of aangeleverd worden, kan u niet anders dan goede afspraken maken met deze partij(en). Binnen hoeveel dagen moet een bestelling geproduceerd en geleverd zijn, wat zijn de kwaliteitseisen, zijn inkoopvoordelen mogelijk? Zomaar een aantal vragen waar u over na kan denken en kan neerleggen bij de fabrikant/leverancier. Goede afspraken geven houvast en zekerheid. Spreken jullie bijvoorbeeld af dat een bestelling binnen 3 werkdagen geproduceerd en geleverd is, dan weet u wanneer u een bestelling moet plaatsen om uw voorraad optimaal te houden.


5. Automatisering 
Ook draagt automatisering aanzienlijk bij aan het efficiënt inrichten van uw logistieke processen. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal aanleveren/aangeleverd krijgen van inkoop- of verkooporders om ze vervolgens automatisch te importeren. Hierdoor bespaart u tijd en geld, en dus kosten. Naast kostenbesparing verhoogt het ook de kwaliteit. Dankzij automatisering is er minder handwerk mee gemoeid en worden er minder fouten gemaakt.

6. Verkoop aan bestaande klant
Lage kosten zijn goed voor uw eigen portemonnee. Dat zal niemand ontkennen. Echter, daar wint u niet het vertrouwen van de klant mee. De klant wil een snelle levering, een volledig productportfolio, goede service en ga zo maar door. Minstens zo belangrijk als lage kosten. U heeft immers 5-20% kans om te verkopen aan een nieuwe klant en 60-70% kans om te verkopen aan een bestaande klant. Het kost dus relatief meer om een nieuwe klant binnen te halen, dan om te verkopen aan bestaande klanten. Heeft u zicht op de klanttevredenheid van uw bedrijf of product? Lees hier waarom het meten van klanttevredenheid zo belangrijk is!

Houdt zicht op uw logistieke proces met de juiste data en tools

Voor het inrichten en onderhouden van uw supply chain, is data erg belangrijk. Niet alleen om continu zicht te hebben op uw logistieke processen, maar ook om met data-analyse voorspellingen te kunnen doen en in te spelen op ontwikkelingen en trends in de markt.

Met AdminView, een rapportagetool speciaal ontwikkeld voor SnelStart gebruikers, kunt u eenvoudig data analyseren. Goede rapportages zijn een kans voor u als ondernemer, waarom? Lees het hier!

 

New Call-to-action

Meer weten over een rapportagetool als waardevolle toevoeging voor uw onderneming? Ga naar www.sforsoftware.nl/rapportages