Tips voor ondernemers: uw pensioen regelen

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 24-mrt-2016 8:30:00 Commentaar

pensioen-1.jpg

Veel ondernemers zijn dag en nacht met hun onderneming bezig. Hoe leuk u uw werk misschien ook vindt, iedere ondernemer wil op een dag met pensioen. Echter is vrijwel geen enkele ondernemer daar dagelijks mee bezig. En ook al wilt u vandaag de dag het liefst alleen maar bezig zijn met uw business, het is wel van belang om een "plan te trekken" voor uw pensioen.
En als u dat op een goede manier doet wordt het nog leuk ook!

Pensioendoel

Als u op uw 'oude dag' niet te krap bij kas wil zitten is het (zoals het er nu voor staat) verstandig om €750.000 tot €1 miljoen aan vermogen te hebben tegen uw pensioenleeftijd. Natuurlijk kan het ook met minder, maar we nemen dit even als richtbedragen. En waar moet dat vermogen dan in zitten? In uw bedrijf? Dat zou kunnen natuurlijk maar is niet erg waarschijnlijk, zeker niet bij veel MKB bedrijven. Inmiddels zijn veel ondernemers daar de laatste jaren (sinds de crisis) op een harde manier achter gekomen.

Waar kunt u uw vermogen dan wel uit opbouwen? Het volgende rijtje is een niet uitputtend lijstje maar wel een goed begin:

  • Eigen huis

  • Bedrijfspand

  • Beleggingsvastgoed

  • Spaargeld (privé of in beheer-bv)

  • Onderneming(en)

  • Beleggingen

5-jarenplannen

Hoe pakt u dat nou aan? En waar gaat u op inzetten? Ga vooral voor een stukje spreiding en kijk welk deel in welke fase van uw ondernemerschap het beste kan worden opgebouwd. Het aflossen op uw bedrijfspand is alvast een handige, want daar heeft u geen aftrekposten van. Bovendien betaalt u hier rente over en heeft het veelal een redelijk stabiele waarde.
Neem het aantal jaren voordat u met pensioen zou willen, deel dit op in perioden van 5 jaar en u weet wat er boven tafel moet komen in de komende 5 jaren.

Jaarplan

Wanneer u weet wat er in de komende 5 jaar boven tafel moet komen, kunt u de benodigde 'bedrijfsresultaten' per jaar vaststellen. Dit kan u een beeld geven wanneer u wellicht een stapje harder moet zetten.
Bij resultaatdoelen kunt u de omzetdoelen uitrekenen, de benodigde middelen en investeringen bepalen en deze uitzetten in de tijd. Voor de meeste ondernemers zijn cijfermatige doelen per maand het gemakkelijkst te bepalen en te meten.

Van cijfers naar dagelijkse focus

Om van cijfers naar dagelijkse focus te komen is het goed om de gestelde cijfermatige doelen om te zetten in 'platte doelen'. Hiervoor moet u vertaalslagen gaan maken zoals:

  • Benodigd aantal nieuwe klanten per maand

  • Benodigd aantal verkochte producten per maand

  • Concrete marketingstappen die u moet zetten

  • Aantal afspraken met klanten die u per maand moet maken

  • Aantal mailings dat moet worden verstuurd

  • Etc.

Zeker zo belangrijk is het om deze doelen te delen met uw organisatie en met elkaar te bepalen wie voor welke doelen verantwoordelijk is en waarom. Op deze manier zal de hele organisatie zich achter deze doelen scharen. Wanneer u geregeld (bijvoorbeeld wekelijks) grafisch laat zien hoe het met de doelen staat, ontstaat er vanzelf een dagelijkse focus op het behalen van de doelen.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie