Als klanten gewoon op tijd betalen is debiteurenbeheer helemaal geen vervelende klus. Altijd leuk om aan het einde van een opgeleverd project of geleverde goederen uw saldo omhoog zien gaan. Maar, als klanten (of wat voor reden dan ook) de factuur niet betalen, blijft dit geluksmomentje uit. Het is toch een tikkeltje ongemakkelijk; constateren dat een klant nog niet betaald heeft en hier alsnog om vragen. Gek eigenlijk, want het probleem ligt niet bij u en u heeft gewoon recht op dit geld!
Tips voor goed debiteurenbeheer
Het mooiste zou zijn als de klant de facturen direct betaald, maar in de praktijk is niet niet altijd het geval. Er zijn een aantal systemen die u helpen bij efficiënt debiteurenbeheer. Voordat we hier dieper op ingaan, geven we eerst een aantal tips die in de basis belangrijk zijn bij goed debiteurenbeheer:
1. Zorg voor een duidelijke factuur. Wat levert u, welk bedrag staat daar tegenover en wat is de betalingstermijn.
2. Wacht niet met het sturen van facturen, maar doe dit tijdig.
3. Houd uw administratie goed bij. Wat heeft u geleverd aan welke klant en wie heeft wel/niet betaald?
4. Factuur nog niet betaald? Stuur na 2-4 weken een herinnering van betaling.
5. Een herinnering kan natuurlijk per e-mail, maar een belletje is veel persoonlijker!
Systemen die bijdragen aan effectief en efficiënt debiteurenbeheer
Bovenstaande tips helpen u om in de basis een goed debiteurenbeheersysteem op te zetten en dit doorlopend correct uit te voeren. De vraag is alleen of het efficiënter kan. En dat kan! Door met verschillende systemen te werken, is debiteurenbeheer een fluitje van een cent.
Houdt uw administratie bij in een boekhoudprogramma
Met een online boekhoudprogramma heeft u alle administratie op één plek. Geen gedoe met verschillende Excel bestanden of tabbladen meer. Het voordeel daarbij is ook dat alles online staat. Dus mocht uw computer uitvallen o.i.d. dan staat uw administratie opgeslagen. Er zijn verschillende boekhoudsystemen op de markt. Wij raden SnelStart aan. Met SnelStart heeft u de keuze uit verschillende pakketten. Het versturen van facturen kunt u regelen vanuit SnelStart en u heeft altijd zicht op wie wel of niet betaald heeft. Vanuit het programma kunt u ook herinneringen en aanmaningen sturen.
Automatiseer het debiteurenbeheer
SnelStart kan veel, maar niet alles. Wilt u meer functionaliteiten en dus een aanvulling op SnelStart, dan komt u uit bij externe systemen. Met de koppeling S-Connect kunnen er systemen gekoppeld worden aan SnelStart. Er zijn systemen die speciaal ontwikkeld zijn voor debiteurenbeheer en te koppelen zijn aan SnelStart, zoals Payt. als aanvulling op SnelStart en dus feilloos aansluiten op het boekhoudprogramma. Payt is een online dienstverlener die klanten met behulp van een intelligent platform in staat stelt om onder eigen regie en tegen lage kosten, debiteurenbeheer uit te voeren en incassotrajecten te starten.
Payt is een verlengstuk van uw administratie en helpt u bij het op tijd ontvangen van uw geld. U automatiseert uw facturatie, debiteurenbeheer en incassotraject. Payt is transparant en efficiënt in het hele traject van facturatie tot aanmaning en incassotraject. En dit kunt u allemaal zelf beheren. Tijdens het proces kunt u communiceren met uw klanten over de openstaande facturen.
Met Payt hoeft u zich geen zorgen meer te maken over uw debiteurenbeheer: dit verloopt correct, automatisch en gestructureerd met de diensten van Payt. Payt genereert de factuurgegevens uit SnelStart en verstuurd de facturen zo automatisch naar uw klanten. De voordelen van het programma:
1. Facturen sneller betaald.
2. Laagdrempelige communicatie.
3. Realtime rapportage en actielijsten.
Door een online boekhoudprogramma te gebruiken bent u minder tijd kwijt aan debiteurenbeheer. Maar een van de belangrijkste voordelen: uw administratie is altijd up-to-date en correct.
Wilt u meer weten over de voordelen van het koppelen van systemen aan SnelStart? Kijk dan op https://www.sforsoftware.nl/koppelingen