Er wordt al langere tijd geroepen dat het zwaar weer is voor fysieke winkels. Dat is ook niet gek: consumenten en bedrijven doen steeds meer online bestedingen. Online shoppen is zelfs niet meer weg te denken. Toch is het echt niet allemaal zo negatief voor eigenaren van fysieke winkels.
Waar in de winkelstraat de ene na de andere winkelketen omvalt, steeg het aantal franchisezaken binnen de detailhandel in tien jaar tijd van 9.600 naar 15.800 vestigingen (bron: Nederlandse Franchise Vereniging). Hoewel het ondernemersrisico volledig bij de franchisenemer ligt, kent franchise vele voordelen. Al is het alleen maar het gebruiken van een bekende, succesvolle formule, gedeelde kosten voor marketing en het alleenrecht om een handelsnaam in een bepaald gebied te exploiteren.
Toch verschijnt er zo af en toe ook een wolkje aan de lucht. De conformatie aan de richtlijnen en procedures van de franchisegever, bijvoorbeeld. In juni 2014 boog de commissie voor Economische Zaken zich nog over de problemen van franchise-ondernemers naar aanleiding van klachten over bindende contracten. Daardoor werden ze gedwongen goederen en diensten af te nemen bij het bepaalde adres, terwijl die elders van betere kwaliteit of goedkoper zijn.
In genoemd voorbeeld treft de franchisegever wellicht de blaam. Maar wist u dat wat betreft de overbodige afname van goederen de franchisenemer zelf ook kan verbeteren
Stel, u hebt meerdere vestigingslocaties. De magazijnen van die drie vestigingen zijn dan wel verbonden met de administratie, maar deze worden eens in de zoveel tijd handmatig bijeengevoegd in Excel-sheets. Een arbeidsintensief, tijdrovend, maar noodzakelijk klusje; want op basis van de Excelsheets worden artikelen bijbesteld en de voorraden aangevuld.
Hoewel het bijeenvoegen van de gegevens noodzakelijk is, is de wijze waarop dit gebeurt verre van ideaal. Bespaar tijd, geld en energie met automatisering. Door automatische gegevensuitwisseling wordt elk kwartier de laatste stand van zaken automatisch uitgewisseld, waardoor de administratie én de kennis van de voorraadstand op de andere locatie altijd up-to-date is.