Een webshop zonder administratieve rompslomp? Het kan!

Door Lisa Kreijfelt, Gepost op: 28-feb-2019 9:00:45 Commentaar

In dit digitale tijdperk ontkomt u er als ondernemer bijna niet aan om te werken met een webshop. Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat online winkelt, ligt volgens het CBS op 79%. Met dit in het achterhoofd zetten veel ondernemers de stap om een webshop te beginnen.

Er zijn verschillende webshopapplicaties op de markt, waaronder Magento, Mijnwebwinkel, PrestaShop, ShopFactory, WooCommerce en Bol.com.

 

Afbeelding3

 

De waarde van een webshop

Een webshop geeft u de mogelijkheid om de dienstverlening richting uw klanten te vergroten. Waar uw filiaal openingstijden hanteert, kunnen klanten via uw webshop 24 uur per dag, 7 dagen per week een bestelling plaatsen. Deze bestelling kunnen zij vervolgens wel ophalen in uw filiaal. Dit creëert nieuwe koopmogelijkheden omdat ze al in uw winkel zijn. Daarbij kan uw digitale assortiment zo groot zijn als u zelf wilt, zonder dat u dit daadwerkelijk in uw winkel moet hebben staan. Winkelruimte is beperkt, maar webshopruimte is oneindig groot.

Het inzetten van een webshop kan het aantal verkopen drastisch doen stijgen. Helaas gaat dit wel gepaard met meer administratie. En dat vinden veel mensen niet het leukste klusje. Het zou dan jammer zijn als u hier veel tijd aan kwijt bent.

 

Welke voordelen heeft een koppeling tussen mijn webshop en boekhouding?

Op een enkeling na, hebben de meeste webshopapplicaties alleen de functie om producten te verkopen en niet om de verkopen in uw boekhouding te verwerken. De oplossing hiervoor is software dat uw webshop aan uw boekhouding koppelt, bijvoorbeeld S-Connect. De volgende voordelen zitten er aan het koppelen van uw webshop aan uw boekhouding:

 

1.      Administratie handmatig invoeren is verleden tijd

Als u gegevens handmatig overneemt in uw administratie, kunnen er fouten worden gemaakt. Als u uw webshop en administratie aan elkaar koppelt is dit verleden tijd. Klant-, artikel, en ordergegevens worden automatisch gesynchroniseerd.

Gegevens die klanten achterlaten op uw website wanneer zij een bestelling plaatsen, denk aan naam, adresgegevens en afleveradres worden automatisch in uw administratie geplaatst. Wanneer de betaling vervolgens binnen komt, zoekt de software automatisch de bijbehorende order. U hoeft daarbij niet twee keer een artikel aan te maken. Als u een artikel aanmaakt in de webshop wordt deze automatisch overgenomen door uw administratie en vice versa.

 

2.      Snel factureren

Factureren is nog nooit zo makkelijk en snel gegaan. De linkt die de koppeling legt tussen uw webshop en administratie geeft u de mogelijkheid om vanuit beide te kunnen factureren.

  • Factuur vanuit de administratie: bestellingen worden als order klaargezet en u kunt vervolgens de factuur vanuit uw boekhoudpakket versturen.
  • Factuur vanuit de webshop: bestellingen worden automatisch geboekt als verkopen in uw boekhouding.

 

3.      Altijd zicht op uw actuele voorraad

Een koppeling geeft u de mogelijkheid om zicht te houden op uw actuele voorraad. In uw boekhouding houdt u bij wat uw voorraad is en als een klant een bestelling plaatst op uw webshop, past de software de boekhouding automatisch aan. Hierdoor is de kans op out-of-stock minimaal. Daarbij kunt u direct zien welke producten u weer moet inkopen.

 
4.      Verzenden en retourneren van orders eenvoudig

Klanten hebben hun bestelling nog liever vandaag dan morgen op de mat liggen. Bij een verzending heb je natuurlijk verzendlabels nodig. Met S-Connect kan je snel en makkelijk verzendlabels genereren. Het is een kwestie van een druk op de knop. De wachttijd is ook geen issue meer; de pakketten worden namelijk meteen aangemeld.

 

Afbeelding4

 

5.      Retourzendingen leveren geen uren werk meer op

 Het aantal retourzendingen bij webwinkels ligt hoger dan bij fysieke winkels. Dit komt omdat klanten het product wat ze bestelt hebben nog niet fysiek hebben gezien. Het product kan daarom tegenvallen als ze het in handen hebben. U wilt klanten die online een bestellen hebben gedaan natuurlijk de mogelijkheid geven producten te retourneren. Ook al zijn er meer retourzendingen, het registreren en verwerken van deze retouren hoeft geen administratieve rompslomp te worden. In S-Connect hebben we ‘slimme klantherkenning’ verwerkt. Als u de retourzending scant herkent de software van welke klant dit pakket is. Hierdoor leveren retourzendingen geen uren werk meer op.

 

Koppel uw webshop en boekhoudprogramma met S-Connect

Het boekhoudprogramma waar S for Software mee werkt is SnelStart. Voor dit boekhoudprogramma hebben wij koppelingen beschikbaar voor meerdere webshopapplicaties:

We kunnen begrijpen dat u door het vele aanbod van webshopapplicaties niet goed weet welke past bij uw onderneming, daarom hebben wij de voor- en nadelen voor u op een rijtje gezet

 

Wilt u ook profiteren van de voordelen van het automatiseren van uw webshop? Wij helpen u graag verder.

s-connect