E-commerce trends in 2023

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 31-jan-2023 8:22:56 Commentaar

De 6 belangrijkste statistieken en invloeden die het online winkelen van nu bepalen.

Wat kun je als online retailers na meer dan twee jaar groei, in 2023 verwachten?

Experts voorspellen  dat we de wereldwijde verkoop van e-commerce in de detailhandel stijgt tot 8 biljoen euro in 2023. Terwijl consumenten steeds meer terugkeren naar fysieke winkels, blijven hun e-commerce gewoonten intact.


Wat is er in 2023 nodig om te blijven zorgen voor geweldige e-commerce ervaringen? Wat zijn e-commerce trends?

  • Sowieso keert het echte winkelen meer terug. Na 2 jaar online winkelen zijn consumenten weer klaar voor real life ervaringen in de winkel.
  • Retailbedrijven moeten winkelen, online verkoop en andere kanalen daarom optimaal op elkaar afstemmen (Omnichannel)

Statistieken online kopen van producten

Bron CBS

 

1. Nu het 'real life' winkelen terugkeert, is 2023 het moment waarop je als merk omnichannel moet optimaliseren

Klanten verwachten veel van online shoppen 

Klanten verwachten nog steeds veel van online shoppen, ondanks dat het leuke van het echte winkelen weer is terug gekeerd. Kenmerken hierbij zijn:

  • 75% klanten gebruikt meerdere kanalen voordat ze kopen

  • 73% zoekt op verschillende kanalen.
  • Winkelen start en eindigt niet alleen op bedrijfs- of merkwebsites.
  • (Loyale) klanten volgen social media pagina's, vergelijken prijzen, en kunnen voor- of tegenstanders van het merk zijn.

 

Verwachtingen van online winkelen en real life kunnen verschillen

Voor sommige bedrijven kan het winkelend publiek online andere verwachtingen hebben, dan in de winkel.

Leer hoe jouw klanten graag bij je winkelen. Optimaliseer elke ervaring om zo goed mogelijk aan hun behoeften te voldoen.

 

Bedrijven die een effectieve Omnichannel winkelervaring bieden, zullen ook in 2023 succesvol zijn.

 

Wil je inspelen op deze verwachtingen focus je dan met jouw Omnichannel aanpak op onderstaande details:

  • Aanbieden van flexibele fulfilment- en retourmogelijkheden
  • Geef medewerkers toegang tot klantaccounts voor betere service.
  • Zorg ervoor dat voorraad online realtime wordt weerspiegeld.
  • Investeer in AR (Augmented Reality) om online een beter winkelervaring te creëren.


2.
Mobiel wordt een enorme omzetmotor voor e-commerce in 2023

Of iemand het nu leuk vindt of niet; We brengen allemaal een recordhoeveelheid aan tijd online door. Een groot deel daarvan wordt besteed aan online winkelen.

  • Wereldwijd zijn mobiele apparaten goed voor 71% van de traffic naar de retailshops
  • Genereren mobile apparaten 61% van de online bestellingen

 

Omarm de mobiele mentaliteit van je klanten

Wil je jouw klanten in staat stellen te winkelen via hun mobiele apparaten, omarm dan deze mobiele mentaliteit. Let daarbij in ieder geval op onderstaande drie zaken:

  1. Design vooraf de mobiele ervaringen (niet alleen je desktopervaring verkleinen tot een kleiner scherm)
  2. Biedt telefoonvriendelijke betalingsopties aanbieden (zoals Apple Pay en Google Pay)
  3. Maak mobiel afrekenen daarmee eenvoudig


    3. Social commerce speelt een enorme rol in 2023 e-commerce trends

"Social commerce is het proces waarbij
producten rechtstreeks op sociale media
worden getoond, aangeprezen én
verkocht."
Bart Reijven

 

Social commerce om je klanten te ‘ontmoeten’

Steeds meer bedrijven gebruiken social commerce om klanten te ontmoeten - en hen iets te verkopen – op het moment waar ze op dat moment zijn.

Bied jij je producten al via social commerce aan? Lees door en zie wat het je oplevert.

Consumenten vertrouwen enorm op hun sociale feeds voor winkelen, suggesties en eenvoudige e-commerce verkopen.

Volgens een rapport is 48% van de consumenten nu geneigd rechtstreeks via TikTok te kopen.

Vooral Gen Z gebruikt TikTok voor zoekopdrachten en productaanbevelingen - meer dan ze Google hiervoor inzetten.

Een koop vergemakkelijken dankzij social commerce tools binnen een social media kanaal als TikTok. Gebruikers kopen op een gemakkelijke manier jouw producten. Net zo makkelijk als een like of follow.


Social commerce neemt 20% van e-commerce voor haar rekening

Social commerce is essentieel voor jouw bedrijf om jouw doelgroepen te bereiken. Naar verwachting in 2023 een omzet van 30,73 miljard dollar genereren, goed voor 20% van de wereldwijde e-commerceverkoop in de detailhandel. En in Nederland zal dat niet anders zijn


Sla social commerce niet over!

Of je nu wel of niet gelooft in het rechtstreeks verkopen via social, sla deze kanalen niet over in jouw e-commerce strategie.

 

4. Klantenservice: Een spil voor merken en e-commerce in 2023

 

Jouw klantenservice is vaak het enige contactpunt van een klant met jou als online bedrijf is. Daarom moet je hier een prioriteit van maken.

Klanten willen snel hulp bij een vraag over het kiezen van een bepaalde maat, het volgen van een zending of het aanvragen van een terugbetaling.

Maak het hen makkelijk bij het vinden van die hulp, of dat nu per telefoon, sociale media of live chat is.

 

"73% van de consumenten geeft minder uit of verlaat merken die geen goede klantenservice bieden volledig." Customer care evolution - PWC - pag 7

  

E-commerce slaapt nooit, zorg voor een 24/7 klantenservice

Een Chatbot helpt je daar enorm bij. De technologie die daarbij om de hoek komt kijken is al ver door ontwikkeld. En het gaat steeds verder.  

Sommige experts, zoals Maarten Goedvolk zien chatbots een grote rol spelen bij een snelle, gepersonaliseerde beantwoording van servicevragen. En bij de online winkelervaring met meer en productaanbevelingen.

 

5. De invloed van Inflatie en de krappe budgetten op online aankopen

De inflatie werkt ook in 2023 door op de budgetten van jouw klanten. Die zullen voorzichtig zijn bij het aankopen van jouw producten.

 

Twee manieren om hun twijfels of zorgen weg te nemen

  1. Flexibele retourzendingen
  2. Budgetvriendelijke opties.

“’96% van alle klanten koopt graag nogmaals iets bij dezelfde webshop, omdat het retourneren zo soepel verliep. ShopifyCustomer report return

 

Budget vriendelijke opties

Naast het cruciale van een goed retourbeleid, kun je ook budgetvriendelijke opties aanbieden, om bij financiële onzekerheid weg te nemen.

 

Voorbeelden van budgetvriendelijkheid

  • Spotify en Youtube verkopen basisabonnementen met advertenties
  • Amazon verkoop gelezen boeken naast volledig nieuwe uitgaven
  • BOLcom en Coolblue verkopen retouren waar soms een beschadiging op zit

 

Binding en een lange termijn relatie door budget vriendelijke aanbiedingen

Je klanten blijven bezig binnen jouw webshop, terwijl als ze anders zouden stoppen. Of ergens ander naar toe klikken. Deze aanpak zorgt voor binding en een lange termijn relatie.

 

6. Personalisering wordt een beslissende factor voor merkentrouw

Jouw klanten willen dat jij hen (echt) kent. Deze houding toon je door je klanten een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden.

Dat doe je op de kanalen waaraan zij de voorkeur geven. Je ondersteunt hen tijdens hun hele klantentraject met gepersonaliseerde aanbiedingen.

Wanneer je hen als bedrijf die persoonlijke toets biedt, die hen aanspreekt, zijn ze in veel gevallen bereid jou meer te betalen.

 

“Elke e-commerce speler weet dat

personalisatie belangrijk is. Je bouwt

aan vertrouwen en zorgt je dat online

shoppers terugkomen. 

 

Maar besef jij ook hoe diep personalisatie eigenlijk gaat?.” Brechtje van Houtum

  

Exponentiele groei door personalisatie 

Gebruik je de gegevens die klanten graag met je delen voor een meer gepersonaliseerde klantervaring. Dan zorg je voor een exponentiele groei van de:

  • Klantbetrokkenheid
  • loyaliteit
  • winstcijfers

 

Klantervaring is de altijd aanwezige e-commercetrend voor 2023

Ben je bezig met het opstellen of optimaliseren van jouw e-commerce strategie voor 2023? Houdt dan rekening met bovengenoemde trends.  

Doe dat met in je achterhoofd altijd de wetenschap dat: een optimale klantgerichte ervaring trend is, die nooit faalt.

En vraag je bij een moment van twijfel: "Wat zou mijn klant willen?" Daarmee bouw je consequent aan groei met jouw e-commerce strategie.