Wat kun je als online retailers na meer dan twee jaar groei, in 2023 verwachten?
Experts voorspellen dat we de wereldwijde verkoop van e-commerce in de detailhandel stijgt tot 8 biljoen euro in 2023. Terwijl consumenten steeds meer terugkeren naar fysieke winkels, blijven hun e-commerce gewoonten intact.
Wat is er in 2023 nodig om te blijven zorgen voor geweldige e-commerce ervaringen? Wat zijn e-commerce trends?
Klanten verwachten nog steeds veel van online shoppen, ondanks dat het leuke van het echte winkelen weer is terug gekeerd. Kenmerken hierbij zijn:
75% klanten gebruikt meerdere kanalen voordat ze kopen
Voor sommige bedrijven kan het winkelend publiek online andere verwachtingen hebben, dan in de winkel.
Leer hoe jouw klanten graag bij je winkelen. Optimaliseer elke ervaring om zo goed mogelijk aan hun behoeften te voldoen.
Bedrijven die een effectieve Omnichannel winkelervaring bieden, zullen ook in 2023 succesvol zijn.
Of iemand het nu leuk vindt of niet; We brengen allemaal een recordhoeveelheid aan tijd online door. Een groot deel daarvan wordt besteed aan online winkelen.
Wil je jouw klanten in staat stellen te winkelen via hun mobiele apparaten, omarm dan deze mobiele mentaliteit. Let daarbij in ieder geval op onderstaande drie zaken:
Steeds meer bedrijven gebruiken social commerce om klanten te ontmoeten - en hen iets te verkopen – op het moment waar ze op dat moment zijn.
Bied jij je producten al via social commerce aan? Lees door en zie wat het je oplevert.
Consumenten vertrouwen enorm op hun sociale feeds voor winkelen, suggesties en eenvoudige e-commerce verkopen.
Volgens een rapport is 48% van de consumenten nu geneigd rechtstreeks via TikTok te kopen.
Vooral Gen Z gebruikt TikTok voor zoekopdrachten en productaanbevelingen - meer dan ze Google hiervoor inzetten.
Een koop vergemakkelijken dankzij social commerce tools binnen een social media kanaal als TikTok. Gebruikers kopen op een gemakkelijke manier jouw producten. Net zo makkelijk als een like of follow.
Social commerce is essentieel voor jouw bedrijf om jouw doelgroepen te bereiken. Naar verwachting in 2023 een omzet van 30,73 miljard dollar genereren, goed voor 20% van de wereldwijde e-commerceverkoop in de detailhandel. En in Nederland zal dat niet anders zijn
Of je nu wel of niet gelooft in het rechtstreeks verkopen via social, sla deze kanalen niet over in jouw e-commerce strategie.
Jouw klantenservice is vaak het enige contactpunt van een klant met jou als online bedrijf is. Daarom moet je hier een prioriteit van maken.
Klanten willen snel hulp bij een vraag over het kiezen van een bepaalde maat, het volgen van een zending of het aanvragen van een terugbetaling.
Maak het hen makkelijk bij het vinden van die hulp, of dat nu per telefoon, sociale media of live chat is.
Een Chatbot helpt je daar enorm bij. De technologie die daarbij om de hoek komt kijken is al ver door ontwikkeld. En het gaat steeds verder.
Sommige experts, zoals Maarten Goedvolk zien chatbots een grote rol spelen bij een snelle, gepersonaliseerde beantwoording van servicevragen. En bij de online winkelervaring met meer en productaanbevelingen.
De inflatie werkt ook in 2023 door op de budgetten van jouw klanten. Die zullen voorzichtig zijn bij het aankopen van jouw producten.
Naast het cruciale van een goed retourbeleid, kun je ook budgetvriendelijke opties aanbieden, om bij financiële onzekerheid weg te nemen.
Je klanten blijven bezig binnen jouw webshop, terwijl als ze anders zouden stoppen. Of ergens ander naar toe klikken. Deze aanpak zorgt voor binding en een lange termijn relatie.
Jouw klanten willen dat jij hen (echt) kent. Deze houding toon je door je klanten een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden.
Dat doe je op de kanalen waaraan zij de voorkeur geven. Je ondersteunt hen tijdens hun hele klantentraject met gepersonaliseerde aanbiedingen.
Wanneer je hen als bedrijf die persoonlijke toets biedt, die hen aanspreekt, zijn ze in veel gevallen bereid jou meer te betalen.
“Elke e-commerce speler weet dat
personalisatie belangrijk is. Je bouwt
aan vertrouwen en zorgt je dat online
shoppers terugkomen.
Maar besef jij ook hoe diep personalisatie eigenlijk gaat?.” Brechtje van Houtum
Gebruik je de gegevens die klanten graag met je delen voor een meer gepersonaliseerde klantervaring. Dan zorg je voor een exponentiele groei van de:
Ben je bezig met het opstellen of optimaliseren van jouw e-commerce strategie voor 2023? Houdt dan rekening met bovengenoemde trends.
Doe dat met in je achterhoofd altijd de wetenschap dat: een optimale klantgerichte ervaring trend is, die nooit faalt.
En vraag je bij een moment van twijfel: "Wat zou mijn klant willen?" Daarmee bouw je consequent aan groei met jouw e-commerce strategie.