S for Software Blog

Op dit blog plaatsen we artikelen om onze kennis te delen en voorbeelden van door ons gerealiseerde maatwerkoplossingen.
Do’s en Don’ts voor de lay-out van uw webshop
Door Robin Hendriksen, Gepost op: 7-jun-2016 8:30:00 Commentaar

J6YJ4W3B48-380772-edited.jpg

Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop perfect oogt voor (potentiële) klanten? Snelheid en gebruiksvriendelijkheid zijn de belangrijkste aspecten die een webshop moet hebben. Het draait allemaal om de eerste indruk! Een laadtijd langer dan twee of drie seconden kan al funest zijn. In het tijdsbestek van drie seconden scant de bezoeker de lay-out van uw webshop. De websitebezoeker kan in die drie seconden alweer weg geklikt hebben en op de website van uw concurrent zitten. In een eerder geschreven blog spraken we over hoe u als webshop(eigenaar) onderscheidend kan zijn. Vandaag willen we ons richten op de lay-out en de eerste indruk. Welke onderdelen zijn een must en welke zijn  afraders. Dat uw webshop mobiel responsive moet zijn is onderhand een vereiste. Hier volgen een aantal do’s en don’ts voor de lay-out van uw webshop!

De 'eerste indruk' is waar het omdraait bij consumenten

DO’S

Een aantal aspecten voor uw webshop waardoor u (potentiële) klanten tegemoetkomt en daarnaast een voorsprong neemt ten opzichte van concurrenten:

1. Klantreviews en recensies

Tegenwoordig hechten consumenten steeds meer waarde aan recensies van andere klanten. Wanneer u een vakantie boekt of een bepaald meubilair koopt checkt u toch ook even snel de onderstaande reviews? Dit is oprecht een ‘must have’.  Klanten verwachten dat u recensies toont onder producten of op een speciale pagina. In een eerder geschreven blog kwam dit nadrukkelijk ter sprake.  Ik hoor u al zeggen: ‘’De negatieve reviews wil ik er niet op hebben’’. Juist wel. Waarom? U komt allereerst geloofwaardig over en daarnaast vernemen consumenten graag hoe u omgaat met deze negatieve reviews. Wanneer u een negatieve recensie krijgt is het aan u om te laten zien dat u klanten met klachten op een juiste manier te woord staat en met een oplossing komt.

2. Overzichtelijke pagina’s 

Lijkt logisch, maar het is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt. Waar moet u op letten bij het samenstellen van uw webpagina’s? Eén grote afbeelding en voor de rest van de pagina aanvullende afbeeldingen zijn belangrijk. De essentie van beelden, in de vorm van foto’s en video’s, neemt steeds verder toe. Houd teksten kort en noem alleen essentiële zaken. Korte teksten van maximaal twee alinea’s is een vereiste. Daarbij zijn duidelijke titels, koppen en bullet points aspecten die altijd goed werken. Let daarbij ook op de regelafstand, zet deze op ruime marges, dit verhoogt de leesvriendelijkheid.

Maak gebruik van een aantal specifieke kleuren (vier á vijf), die bij voorkeur in de huisstijl passen om duidelijkheid te verschaffen en geen onnodige irritatie te creëren met de drukte van kleuren. De belangrijkste onderdelen kunt u het beste aanstippen met opvallende kleuren, zo kunt u de koppen bijvoorbeeld een herkenbare kleur geven.

3. Navigatie 

Niets is storender als de navigatie binnen een website onduidelijk is. Zorg dan ook dat op elke webpagina de navigatie zichtbaar is en de bezoekers makkelijk verder kunnen en weten waar ze heen moeten. Tegenwoordig komen bezoekers vaker binnen via Google of andere websites, waardoor zij binnenkomen op een productpagina en niet op de homepagina. Content neemt daarin steeds een belangrijkere rol in. Het is daarom ook van belang om ook op andere webpagina’s te helpen met het navigeren door uw webshop heen. De ‘core navigation’ bestaat uit basis- en subcategorieën. Zorg er voor dat de groepen logisch en duidelijk worden weergegeven in de vorm van filters als: merk, prijs, kleur, et cetera. Hoe minder keuzes mensen hoeven te maken hoe makkelijker de gebruikservaring. Dus geen overbodige keuzeacties en keuzemogelijkheden.

DON’TS

Een aantal onderdelen van uw webshop die u zeker niet moet toepassen om ergernissen van (potentiële) klanten te voorkomen:

1. Account aanmaken

Bezoekers ervaren het als vervelend wanneer je als koper verplicht een account moeten aanmaken. U heeft het vast zelf ook wel eens meegemaakt als u een product op internet bestelde via een webshop.

Het kost veel tijd om u aan te melden of te registreren. In veel gevallen kopen klanten eenmalig en willen zij zich niet ‘binden’ aan uw webshop. Het shopproces moet gemakkelijk en snel verlopen binnen de webshop.

2. Leveringsvoorwaarden verbergen

Zorg ervoor dat bezoekers aanvullende informatie als leveringsvoorwaarden, bezorgtijden en retourneren gemakkelijk kunnen vinden en dat deze niet ergens ver weg verborgen staan. Niets is storender dan een zoektocht door een website heen om de leveringsvoorwaarden te vinden. Het niet vermelden van de verzendkosten wekt veel irritaties bij consumenten.

In veel gevallen krijgen consumenten pas inzicht in de verzendkosten bij het betalen, en regelmatig annuleert de consument wegens die reden de aankoop. Vermeld aanvullende informatie kort en bondig zodat websitebezoekers niet vertrekken naar de webshop van uw concurrent waar deze informatie wel gelijk gemakkelijk zichtbaar is. Daarom is het ook belangrijk om uw contactgegevens duidelijk zichtbaar te maken en te delen, niet weggestopt in een contactformulier.

3. Aantal fases bij bestelling

Beperk het aantal fases binnen het betalingsproces. Hou deze zo kort mogelijk. Voor veel consumenten is het een doorn in het oog om aan het einde van het aankoopproces nog eens een aantal stappen te moeten doorlopen. Breng het betalingsproces terug tot één stap waarin alle relevante informatie direct vermeld staat zodat de consument in één klik kan betalen. Dit lijkt logisch en makkelijk, maar dat is het niet. Veel webshops hebben te maken met overbodige stappen die de klant moet doorlopen.

Goede lay-out = meer omzet

Hebben deze do’s en don’ts meer bezoekers opgeleverd en meer verkoop? Dan blijft u zitten met de administratie van deze verkopen. Geen probleem, hier hebben wij een perfecte oplossing voor!

Niet eindeloos klant- en ordergegevens overtypen, maar automatisch orders verwerken vanuit uw webshop naar uw SnelStart-administratie. Alle details van de webshopbestelling worden mee genomen naar de SnelStart-administratie. Het bespaart u tijd en u heeft er voordelen mee.

Heeft u nieuwe klanten? U kunt ze handmatig invoeren maar ook automatisch aan laten maken. Zo werkt u altijd met gegevens die up-to-date zijn en werkt u op een snelle, efficiënte en foutloze manier.

New Call-to-action