4 tips voor een sterke online positionering voor uw onderneming

Door Nicole van Roekel, Gepost op: 5-jul-2016 8:30:00 Commentaar

positionering.jpg

Twee weken geleden was ik aanwezig bij het Next Marketing evenement, georganiseerd door One4Marketing en ICT Valley. Eén van de breakoutsessies ging over het online positioneren van je bedrijf. Alles draait tegenwoordig om online positioneren. Wie dat niet doet, raakt op achterstand. Ik hoop in ieder geval dat u het met mij eens bent. Stel, u wilt zich online gaan richten op (potentiële) klanten. Waar zitten zij en hoe kunt u ze het beste bereiken? Wat is het online gedrag van deze doelgroep? Zomaar een aantal vragen waar u over na kunt denken. Tijdens de breakoutsessie werd ik geïnspireerd en in deze blog geef ik u een aantal tips om uw online positionering te versterken.

1. Maak een duidelijke omschrijving van uw doelgroep

Het is belangrijk om te onderzoeken hoe uw ideale klant - ook wel de buyer persona genoemd - eruit ziet. Stel een aantal buyer persona’s op waar u zich op gaat richten. Kijk naar hobby’s, interesses, zijn zoektocht naar oplossingen en vele andere activiteiten. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk in kaart te brengen. Bekijk ook eens bij uw concurrenten welke doelgroepen zij bereiken. Uiteraard is het logisch dat u weet op welke platformen deze (potentiële) klanten actief zijn.

Om er zeker van te zijn dat de buyer persona's kloppen, kunt u ze testen in de praktijk door de profielen voor te leggen aan uw huidige klanten. Zij kunnen u precies vertellen of het beeld dat u heeft, klopt.

2. Waar is de(potentiële) klant actief en welk gedrag vertoont hij?

Als u uw ideale doelgroep in kaart hebt gebracht, is de volgende vraag: waar bevindt de doelgroep zich? Op welke platformen is de doelgroep actief? Vaak wordt er gesegmenteerd op leeftijdscategorieën. Instagram is bijvoorbeeld erg populair onder jongeren, terwijl LinkedIn vaak wordt gebruikt onder de mensen die al werken. Zakelijke blogs sluiten goed aan bij de werkende doelgroep, terwijl grappige video's juist aanspreken bij de jongere generatie.

Aan u de taak om te onderzoeken waar uw doelgroep actief is. Niet alleen onderzoekt u waar uw doelgroep actief is, kijk ook wat voor acties ze daar uitvoeren. Op welke berichten reageert de buyer persona? Wat houden zijn reacties in? Door dit proces in kaart te bengen, kunt u achterhalen welke problemen en interesse er zijn van binnen uw doelgroep. Met deze informatie kunt u verder inspelen op uw potentiële klanten door juist op die plekken actief te zijn waar hij ook aanwezig is.

3. In welke context is de potentiële klant online?

Op welk moment checkt uw doelgroep zijn of haar social media? Dat is voor u een interessant gegeven. Doet hij of zij dat tussen neus en lippen door in alle stress en hectiek? Of doet hij of zij dat op het gemak onder uit gezakt op de bank ‘s avonds laat? Voor u belangrijk om te weten op welke manier u in kunt spelen met berichten. U kunt dan bepalen op welke tijden u berichten plaatst. Er zijn tegenwoordig veel tools waarmee u berichten in kunt plannen voor een later tijdstip. Let ook op het taalgebruik. Verwacht uw potentiële klant een formele of juist informele schrijfstijl?

4. Onderzoek in welke online groepen de (potentiële) klant actief is

Kijkend in welke groepen deze (potentiële) klanten actief zijn, is het wellicht voor ook u interessant om deze groepen  te gaan volgen. Dit is immers de plek waar uw buyer persona actief is en is het voor u ook van essentiële waarde om op die plek zichtbaar te zijn. Hiermee krijgt u relevante informatie wat voor u van belangrijke waarde kan zijn bij het inspelen op (potentiële) klanten. Deze informatie zijn voor het inzetten van social media net zo belangrijk.

Resultaat

Wanneer u deze vier tips nauwgezet onderzoekt, dan zorgt dit voor een heldere blik op het inzetten van uw social media. U weet inmiddels wie uw buyer persona is, waar hij actief is, wat hem interesseert, waar hij op reageert en in wat voor sfeer hij op zijn sociale platformen rondkijkt. Met deze informatie is het voor u taak om met behulp van bijvoorbeeld een blog in te spelen op de informatie die u heeft onderzocht. Als u deze activiteiten weet te realiseren, zult u merken dat u door uw sterke online positionering steeds meer klanten binnen sleept.

Wilt u doorpraten over online positionering? Wij wisselen graag onze kennis uit over hoe wij dit hebben gedaan.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie