Webshop marketing: op welk social media platform moet u inzetten?

Door Elyanne Groeneveld, Gepost op: 27-mrt-2024 9:08:13 Commentaar

Webshop marketing: op welk social media platform moet u inzetten?

Uw aanwezigheid op social media is goed voor uw naamsbekendheid, de betrokkenheid van klanten en uw omzet. Maar hoe voorkomt u dat u uren per dag aan social media besteedt, terwijl uw verkoopcijfers nog geen procent omhoog gaan?

In dit artikel gaan we in op het effectief gebruik van social media. Welke platformen zijn interessant voor de marketing van uw webshop en hoe kunt u ze strategisch inzetten?

Social media: cruciaal voor uw webshop marketing

Vroeger maakten koopmannen graag een praatje met hun kopers op de markt. Zij wisten wel hoe ze klanten aan zich konden binden. Tegenwoordig is het veel lastiger om rechtstreeks in contact te komen met uw doelgroep. Of valt dat wel mee?

Wist u dat Nederlanders in 2023 gemiddeld 114 minuten per dag actief waren op social media? Het is de plek waar uw doelgroep te vinden is. De vraag is alleen: op welk social media platform moet u aanwezig zijn voor de promotie van uw webshop?

Nederlanders in alle leeftijdsgroepen vanaf 15 jaar zijn dagelijks actief op social media. Gemiddeld gaat het om 114 minuten per dag.
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2023

Het juiste social media platform voor uw webshop

Waar vindt u de doelgroep van uw handelsbedrijf? Laten we even in de statistieken duiken. Veelgebruikte social media platformen zijn: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat, LinkedIn, X (voorheen Twitter), BeReal en Pinterest. Jaarlijks zijn er verschuivingen te zien van doelgroepen. Tieners zaten eerst massaal op Facebook, totdat hun moeders daar verschenen en ze overstapten op Instagram. In 2022 en 2023 was Instagram het snelst groeiende platform (Nationale Social Media Onderzoek 2023). Tieners bewegen inmiddels richting TikTok, Snapchat en BeReal.

Jaarlijks stijgt het gebruik van social media en ook het gebruik van het aantal platforms. Mensen gebruiken gemiddeld 4,4 verschillende platformen. Nu hoeft u met uw handelsbedrijf niet op elk social media platform aanwezig te zijn. Het is belangrijker om te kijken welk platform door uw doelgroep gebruikt wordt en wat het beste past bij uw soort product. We lichten een aantal platformen uit om de mogelijkheden te laten zien.

1. Instagram: visuele aantrekkingskracht

Instagram was eerst met name populair bij jongeren, maar het dagelijks gebruik onder mensen tot 25 jaar loopt terug. De groei zit in de oudere leeftijdsgroepen. Het platform is populair bij mensen die van visuele content houden. Bedrijven in mode, beauty, reizen en lifestyle vinden hier vaak hun doelgroep. Door regelmatig boeiende foto's en video's te delen, kunt u een sterke merkidentiteit opbouwen en volgers aantrekken.

2. LinkedIn: zakelijke netwerken

Voor B2B-handelsbedrijven is LinkedIn het ideale platform om zakelijke connecties te maken en uw merk te positioneren als een autoriteit binnen uw branche. Deel branchegerelateerde content, zoals whitepapers, casestudy's en zakelijke inzichten. Neem deel aan relevante groepen en discussies om uw netwerk uit te breiden. LinkedIn biedt ook advertentiemogelijkheden om uw producten te promoten onder professionals in uw vakgebied.

3. Facebook: brede doelgroep bereik

Facebook heeft gebruikers van verschillende leeftijdsgroepen, maar is afgelopen jaren de jongere gebruikers verloren. Het gebruik groeit iets onder de 55-plussers. Het is geschikt voor een breed scala aan bedrijven, vanwege zijn uitgebreide gebruikersbestand. Met een bedrijfspagina kunt u informatieve en boeiende content delen. Facebook biedt ook betaalde advertentiemogelijkheden waarmee u specifieke doelgroepen kunt targeten.

4. Pinterest: inspiratie en ontdekking

Pinterest heeft voornamelijk vrouwelijke gebruikers, vaak in de leeftijd van 18-49 jaar. Het platform is populair onder mensen die op zoek zijn naar inspiratie op het gebied van mode, huisdecoratie, recepten en DIY-projecten. Bedrijven met visueel aantrekkelijke producten kunnen hier succesvol zijn. U kunt borden aanmaken met inspirerende afbeeldingen van uw producten. Relevante zoekwoorden zorgen voor meer bereik.

5. X: real-time interactie

X (voorheen Twitter) wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar real-time informatie en nieuws. Leeftijden variëren, maar het platform trekt vooral mensen aan tussen 18 en 49 jaar. Het is geschikt voor bedrijven die willen deelnemen aan gesprekken en snel nieuws willen delen. Gebruik X om nieuws over uw bedrijf te delen, deel te nemen aan brancheconversaties en klantenservice te bieden. Door actief te zijn op X kunt u snel inspelen op trends en het gesprek aangaan met uw doelgroep.

6. TikTok: creatieve kansen benutten

TikTok heeft overwegend jonge gebruikers en het gebruik groeit momenteel onder twintigers. Het platform trekt een creatief en entertainmentgericht publiek aan. Het platform leent zich uitstekend voor het delen van luchtige, leuke video's die de persoonlijkheid van uw merk laten zien. U kunt ook overwegen om een samenwerking aan te gaan met influencers die uw producten promoten. Zij worden daar voor betaald of krijgen gratis producten om te testen.

Hoe kunt u social media effectief inzetten? 8 tips

Aanwezig zijn op social media kost gemakkelijk veel tijd. Helaas is het niet zo dat de uren die u eraan spendeert zichzelf automatisch terugverdienen in omzet. Zonder strategische benadering bent u waarschijnlijk met hagel aan het schieten. Zonde van uw tijd. Hoe kunt u social media dan wel effectief inzetten? We hebben 8 tips voor u.

  1. Ken uw doelgroep

Zorg voor inzicht in de doelgroep. Welke sociale media gebruiken ze het meest? Wat zijn hun interesses en gedrag op deze platforms?

  1. Kies het juiste platform

Selecteer social media platformen die aansluiten op de doelgroep en het type producten dat u aanbiedt. Pinterest en Instagram zijn interessant voor visueel aantrekkelijke producten. Kleding, inrichting en lifestyleproducten kunt u hier op een aantrekkelijke manier laten zien. Verkoopt u echter B2B dan is LinkedIn een logische keuze. In alle gevallen geldt: het is beter om één kanaal goed te doen, dan meerdere een beetje.

  1. Content is koning

Ga niet zomaar reclame maken voor uw product. Sociale media zijn bedoeld voor sociale interactie. Creëer daarom boeiende en relevante content die aansluit op de belevingswereld van uw doelgroep. Doe aan storytelling en maak het menselijk. Vertel bijvoorbeeld het verhaal achter de producten en de missie van uw bedrijf. Of laat zien hoe uw producten het leven van mensen verbeteren.

            “Content is king.” Bill Gates

  1. Consistentie en planning

Een manier om een goede balans aan te brengen, is het maken van een contentplanning. Breng afwisseling aan en gebruik een contentkalender om meerdere berichten te maken en in te plannen. Dit voorkomt dat u er dagelijks uren mee bezig bent. De algoritmes van social media platformen zijn gevoelig voor consistentie. Plaats daarom regelmatig content.

  1. Interactie en betrokkenheid

Na het plaatsen van content bent u nog niet klaar. Het gaat ook om de interactie. Reageer op opmerkingen, vragen en berichten. Bouw een gemeenschap op door actief deel te nemen aan gesprekken. Betrek uw volgers bij polls en vragen of organiseer een winactie. Hoe meer interactie er is, hoe meer bereik u zult krijgen. Bovendien levert interactie u waardevolle inzichten in uw doelgroep op.

  1. Gebruik advertenties effectief

Overweeg betaalde advertenties op platforms zoals Facebook en Instagram om uw bereik te vergroten. Ga niet schieten met hagel, maar target uw doelgroep zorgvuldig. Pas de targeting aan op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag van uw doelgroep.

  1. Integreer social media op uw website

Zorg ervoor dat er sociale media buttons op uw website staan. Moedig bezoekers aan om u te volgen en deelknoppen te gebruiken om content te verspreiden. Vanzelfsprekend zullen zij dat alleen doen als ze de content boeiend vinden.

  1. Analyseer en optimaliseer

Social media resultaten zijn goed meetbaar. Doe daar uw voordeel mee. Maak gebruik van de analysetools om de prestaties van uw content te meten. Pas uw strategie aan op basis van wat wel of niet goed werkt. Denk ook aan de timing van berichten, het bereik is het ene moment hoger dan het andere moment.

Social media effectief gebruiken

Effectief gebruik van social media is een kwestie van experimenteren en leren van de resultaten. Door een doordachte en strategische aanpak te hanteren, kunt u uw producten op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen en een sterke online aanwezigheid opbouwen.

Meer inzicht in uw data?

Vanuit S for Software zijn wij dagelijks in gesprek met ondernemers met een handelsbedrijf. Wij sparren graag met u over uw bedrijfsvoering en de rol van ICT-oplossingen daarin. We zien dat het digitaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen en inzicht in bedrijfsdata steeds belangrijker wordt voor organisaties. Klanten stellen steeds hogere eisen en de concurrentiestrijd is ongekend. Passende software kan u helpen om de juiste beslissingen te nemen en uw strategie te optimaliseren.