Hoeveel budget moet ik uitgeven aan marketing?

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 7-apr-2016 8:30:00 Commentaar

marketing budget uitgeven marketingbudget .jpg

U zult zich als ondernemer vast wel eens afvragen of u voldoende uitgeeft aan marketing. Hierop is natuurlijk niet een gemakkelijk eensluidend antwoord te geven voor alle bedrijven. Iedere branche vraagt om een een specifieke aanpak en een eigen budget. Toch zijn er wel vuistregels voor.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de vuistregel die vrij goed zou kunnen kloppen voor B2B-bedrijven die al een paar startjaren achter de rug hebben. De vuistregel voor deze bedrijven zou zijn:

"5% als je wilt continueren, 10% als je wilt groeien"

Geef je dus minder dan 5% van je omzet uit aan marketing? Dan zou je feitelijk langzaam achteruit gaan! Natuurlijk kan deze vuistregel alleen gelden bij een begroting van een beetje omvang. Bij een omzet lager dan € 250.000,- wordt het marketing budget bij 5% te klein om echt iets neer te zetten.

Hoe weet ik of ik goed zit?

Vaak werkt het toch het beste om eens naar de concurrenten of vergelijkbare bedrijven in een andere branche te kijken die u ziet als succesvol. Waar besteden zijn hun marketingbudget aan? Via welke kanalen doen ze dat? Schieten ze met hagel of bereiken ze precies de juiste doelgroep? Steek eens wat tijd in het 'Googlen' naar zoektermen rondom uw eigen dienstverlening of producten. Is het telkens de concurrent die zichtbaar is? En hoe komt dat? Borrelt er nu een beetje een onbehaaglijk gevoel naar boven? Dan zit u nog niet helemaal goed.

Waar besteed ik dan geld dan aan?

Als je dan hebt besloten om een stevig bedrag neer te zetten voor marketing, wilt u elke euro natuurlijk wel goed besteden. U kunt uw marketingbudget echt gemakkelijk kwijt. Deze blog is niet geschreven om al deze zaken uit te werken maar ik wil u toch iets meegeven om uw budget in potjes te kunnen verdelen. U kunt uw buget onderverdelen in:

  • Outbound Marketing

  • Inbound Marketing

  • Personele bezetting

  • Proefballonnetjes

Waarom deze indeling?

Outbound is de klassieke marketing: bellen, adverteren, beurzen, etc. en is gericht op de korte termijn om klanten binnen te halen op basis van zo goed mogelijk schieten met hagel.

Inbound is de nieuwe manier van marketing: bloggen, kennis delen, klanten winnen op basis van het eerst zaaien en dan oogsten.

Personele bezetting is echt nodig, al start u maar met een stagiair die u als directie ondersteund want juist marketing heeft continue aandacht nodig. En een stagiair geeft ook vaak verrassende inzichten waar u zelf niet op was gekomen.

Proefbalonnetjes heb je nodig om te kunnen ontdekken wat echt werkt voor uw bedrijf, maak daar dus ruimte voor in uw budget.


Hoe maak je het leuk?

Ik hoor wel van sommige ondernemers dat het niet hun ding is of dat ze het gewoon niet leuk vinden. Dat kan natuurlijk zijn, maar de marketing is wel de frontlinie als het op groeien van uw bedrijf aankomt. Wat helpt is om uw doelstellingen qua groei eens naast uw marketingmiddelen te leggen en te gaan meten wat welk kanaal of welke actie opleverd. Registreer bijvoorbeeld van iedere nieuwe klant hoe deze bij uw bedrijf is gekomen en probeer te ontdekken op welke manier ze tijdens het verkoopproces beinvloed zijn. En wat ook helpt... vier ook eens een behaald succes!