De ABC-analyse: zo deelt u uw magazijn efficiënt in!

Door Christiaan Blok, Gepost op: 7-jul-2016 8:30:00 Commentaar

magazijn-efficiëntie

Efficiëntie is een aandachtspunt wat bij veel bedrijven hoog op de agenda staat. Veel branches hebben te maken met bezuinigingen, waardoor er meer met minder mensen moet gebeuren. Kortom: de efficiëntie op de werkvloer moet omhoog.

Ook binnen de logistieke branche is efficiëntie een hot item. Hoe zorgt u ervoor dat orders op een zo efficiënt mogelijke manier worden verzameld? Hoe stuurt u magazijnmedewerkers aan en hoe zorgt u ervoor dat u een zo hoog mogelijke winst behaalt? Dit zijn vragen die binnen de logistieke branche spelen.

ABC-analyse

Er zijn verschillende software-oplossingen die uw logistieke proces efficiënter inrichten (zoals onze koppeling met SnelStart, S-Flex Logistiek). Maakt u niet gebruik van SnelStart, of is een oplossing zoals S-Flex Logistiek nog een stap te ver, probeer dan eens de ABC-analyse uit. Het is een eenvoudige manier om inzicht te krijgen in uw logistieke proces en u kunt op een eenvoudige manier uw winst en efficiëntie verhogen, simpelweg om uw focus te verleggen.

Wat is de ABC-analyse:

Voor een bedrijf is het nuttig om in kaart te brengen welke producten u het meeste opleveren. In uw magazijn heeft u immers te maken met beperkte ruimte en die wilt u natuurlijk zo optimaal mogelijk benutten. Het liefst slaat u in uw magazijn alleen de producten op die het meeste opleveren. De producten die relatief weinig opleveren, nemen op dit moment misschien wel teveel ruimte in uw magazijn, waardoor er geen ruimte is voor de producten die wél veel opleveren.

De ABC-analyse is één van de instrumenten om de waarde van uw voorraad in kaart te brengen en te ontdekken hoe u op basis daarvan uw magazijn efficiënt kunt inrichten. Met de ABC-analyse verdeelt u uw producten in 3 groepen:

Groep A: Producten waar veel vraag naar is en die relatief veel marge geven;
Groep B: Producten waar minder vraag naar is en die relatief weinig marge geven;
Groep C: Producten waar (zeer) weinig vraag naar is en die ook relatief weinig marge geven.

Waarom is de ABC-analyse belangrijk?

Wanneer u in kaart heeft gebracht welke producten voor u het meest of minst waardevol zijn, kunt u acties ondernemen om uw magazijn efficiënt in te delen en uiteindelijk uw winst te verhogen.

De veelgevraagde producten die het meest opleveren (A-producten), plaatst u op de efficiëntste plekken. Producten waar relatief weinig vraag naar is (producten uit groep C), kunt u beter verder in het magazijn opslaan.

Uw orderpickers kunnen op die manier hun magazijnroutes efficiënter indelen en sneller de producten verzamelen waar veel vraag naar is. Door uw magazijn in te delen op basis van de ABC-analyse, bespaart u niet alleen tijd, maar ook geld.

Efficiëntie verhogen? Check!

Maakt u gebruik van SnelStart en wilt u uw logistieke proces efficiënter inrichten? Ontdek dan onze oplossing S-Flex Logistiek!

New Call-to-action