Over SEO (Search Engine Optimization) is al veel geschreven en iedere specialist die hier wat vanaf weet, heeft er een mening over. Feit is dat Google en de andere zoekmachines hun algoritmes geheim houden en hier weinig tot niets over delen. Wat kun jij als webshop-eigenaar nu doen om toch je website te optimaliseren? Dit artikel gaat er vanuit dat je al een webshop hebt met meerdere pagina’s en teksten, waar jij nu aan gaat sleutelen.
Een betere positie in Google en andere zoekmachines realiseer je door het inzetten van verschillende methoden:
In dit artikel gaan we op al deze vormen van SEO voor webshops in.
Jouw webshop zal beter gevonden worden wanneer de zoekmachines jouw site beschouwen als een autoriteit op een bepaald zoekwoord. Autoriteit bouw je op door middel van backlinks. Backlinks krijg je wanneer een andere site naar jouw site linkt. Een backlink moet wel kwaliteit hebben. Liever weinig goede, relevante backlinks dan veel slechte backlinks. Het liefst heb je natuurlijk veel goede backlinks en hier kun je dan ook aan bouwen.
Meer lezen over backlinks? In dit artikel krijg je 16 tips om backlinks te krijgen en 13 valkuilen die je hierbij moet voorkomen.
De anchor- of ankerteksten van een backlink zijn een belangrijk onderdeel van je linkbuilding strategie. Hierboven zie je een voorbeeld van een ankertekst. Een ankertekst is de klikbare tekst van een link je verwijst naar jouw webshop. Je wilt dat deze beschrijvend is. Daarnaast is het handig om ankerteksten met algemene zoektermen naar de homepagina van je webshop te laten verwijzen en specifieke zoektermen naar je product- en categoriepagina’s.
Het opbouwen van een linkprofiel hoort bij een goede linkbuilding strategie. Op sommige plekken kun je snel links kwijt die jou helpen om je site te profileren. Denk aan sociale media, lokale (online) kranten en blogs, online vakbladen over jouw sector, of door het achterlaten van een relevante reactie op een forum of blog. Let wel: relevantie is hier erg belangrijk bij, anders wordt jouw actie gezien en gerapporteerd als linkspam.
Technische SEO gaat best ver. Soms zorgt een kleine verandering van het algoritme van Google of een kleine verandering in je sitestructuur voor grote gevolgen in de hoeveelheid verkeer van zoekmachines naar jouw webshop.
Een aantal dingen moet je in ieder geval voor elkaar hebben:
Door het optimaliseren van de bestaande content op je product-, categorie-, en zoekpagina’s kun je ook beter worden gevonden. Hierbij kun je denken aan de volgende zaken:
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met iemand die op zoek is naar deze informatie via onderstaande buttons. Wil je meer informatie over online marketing voor webshops? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Heb je een webshop en wil je deze koppelen aan jouw boekhoudsoftware? Neem dan contact met ons op!