Online marketing voor webshops: zoekmachine optimalisatie (SEO)

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 26-jun-2020 8:57:19 Commentaar

SEO en online marketing voor webshops

Over SEO (Search Engine Optimization) is al veel geschreven en iedere specialist die hier wat vanaf weet, heeft er een mening over. Feit is dat Google en de andere zoekmachines hun algoritmes geheim houden en hier weinig tot niets over delen. Wat kun jij als webshop-eigenaar nu doen om toch je website te optimaliseren? Dit artikel gaat er vanuit dat je al een webshop hebt met meerdere pagina’s en teksten, waar jij nu aan gaat sleutelen.

 

Een betere positie in Google en andere zoekmachines realiseer je door het inzetten van verschillende methoden:

  • Linkbuilding
  • Technische SEO
  • Content optimalisatie

In dit artikel gaan we op al deze vormen van SEO voor webshops in.

Linkbuilding

Jouw webshop zal beter gevonden worden wanneer de zoekmachines jouw site beschouwen als een autoriteit op een bepaald zoekwoord. Autoriteit bouw je op door middel van backlinks. Backlinks krijg je wanneer een andere site naar jouw site linkt. Een backlink moet wel kwaliteit hebben. Liever weinig goede, relevante backlinks dan veel slechte backlinks. Het liefst heb je natuurlijk veel goede backlinks en hier kun je dan ook aan bouwen.

 

Meer lezen over backlinks? In dit artikel krijg je 16 tips om backlinks te krijgen en 13 valkuilen die je hierbij moet voorkomen.

 

Ankerteksten

De anchor- of ankerteksten  van een backlink zijn een belangrijk onderdeel van je linkbuilding strategie. Hierboven zie je een voorbeeld van een ankertekst. Een ankertekst is de klikbare tekst van een link je verwijst naar jouw webshop. Je wilt dat deze beschrijvend is. Daarnaast is het handig om ankerteksten met algemene zoektermen naar de homepagina van je webshop te laten verwijzen en specifieke zoektermen naar je product- en categoriepagina’s.

 

Linkprofiel

Het opbouwen van een linkprofiel hoort bij een goede linkbuilding strategie. Op sommige plekken kun je snel links kwijt die jou helpen om je site te profileren. Denk aan sociale media, lokale (online) kranten en blogs, online vakbladen over jouw sector, of door het achterlaten van een relevante reactie op een forum of blog. Let wel: relevantie is hier erg belangrijk bij, anders wordt jouw actie gezien en gerapporteerd als linkspam.

 

Technische SEO

Technische SEO gaat best ver. Soms zorgt een kleine verandering van het algoritme van Google of een kleine verandering in je sitestructuur voor grote gevolgen in de hoeveelheid verkeer van zoekmachines naar jouw webshop.

 

Een aantal dingen moet je in ieder geval voor elkaar hebben:

  • Een responsive, mobielvriendelijke site
  • De laadsnelheid van pagina’s omlaag brengen voor bezoekers
    • Met name op mobiele verbindingen laat een pagina soms best lang
    • Gebruik ‘lazy loading’ van afbeeldingen waardoor een plaatje pas wordt ingeladen als hier naartoe wordt gescrold
    • Vermijd het gebruik van onnodige CSS en JavaScript
  • Zorg voor een beveiligde HTTPS verbinding (het groene slotje van een SSL-certificaat)
  • Maak gebruik van rich snippets (gestructureerde data zoals bijvoorbeeld vraag en antwoord, waardoor Google beter snapt waar jouw site over gaat)
  • Zet een sitemap op waardoor zoekmachines zien aan welke pagina’s van je site jij zelf het meeste waarde hecht.

 

Content optimalisatie

Door het optimaliseren van de bestaande content op je product-, categorie-, en zoekpagina’s kun je ook beter worden gevonden. Hierbij kun je denken aan de volgende zaken:

  • Optimaliseer voor de (be)zoeker: gebruik de terminologie van je klant
  • Maak unieke metatitels en metadescriptions voor je pagina aan
  • Gebruik unieke content op iedere pagina
  • Voorzie afbeeldingen van goede, relevante alt tekst voor die pagina (zie ook de alt tekst van het plaatje bij deze blog)
  • Voeg voldoende, heldere en beschrijvende interne links toe
  • Gebruik kopteksten correct om zo de inhoud van je tekst helder over te brengen naar zoekmachines (H1, H2, H3)

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met iemand die op zoek is naar deze informatie via onderstaande buttons. Wil je meer informatie over online marketing voor webshops? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. 

Heb je een webshop en wil je deze koppelen aan jouw boekhoudsoftware? Neem dan contact met ons op!