Wendbaarheid en efficiëntie in de logistieke sector (deel 1)

Door Christiaan Blok, Gepost op: 28-feb-2017 9:15:00 Commentaar

The best is yet to come.jpg

De logistieke sector is 1 van de topsectoren van Nederland. Om ervoor te zorgen dat deze sector waarin kennis uiterst belangrijk is, sterk blijft, heeft de overheid hem benoemd tot topsector. Naast Logistiek als topsector zijn ook Agri & Food, High tech systemen en materialen, en Life sciences & health topsectoren in Nederland. De Logistieke topsector is verantwoordelijk voor 8,5% van de totale BNP van Nederland.

 

De ambitie van topsector Logistiek

De topsector Logistiek heeft de ambitie om in 2020 ervoor te zorgen dat Nederland een (inter)nationale toppositie heeft op 3 vlakken:

  1. In de afwikkeling van goederenstromen
  2. Een toppositie als ketenregisseur van de (inter)nationale logistieke activiteiten
  3. Als land met een aantrekkelijk innovatie- en vestigingsklimaat voor verladend en logistiek bedrijfsleven

Maar om op het hoogste niveau mee te blijven doen is wel innovatie nodig. Het is de bedoeling dat innovatie bijdraagt aan een betere bedrijfseconomische winstgevendheid, onder andere door betere benutting van de infrastructuur en lagere kosten. Hier wordt naar gestreefd in het Topsectorenbeleid. De acties van de topsector zijn niet alleen winstgevend maar dragen ook bij aan duurzaamheid. De bijdrage aan duurzaamheid is 1 van de beleidsdoelstellingen.

 

De uitdagingen voor de Logistieke sector

Eén uitdaging hebben wel al genoemd, namelijk innovatie. Maar welke uitdagingen zijn er nog meer? Onder andere de volgende:

     1. Hoe blijft u als logistieke dienstverlener flexibel?

‘Kosten’ is een aspect waar tijdens de crisis veel op gefocust werd. Dit is logisch. Door het verlagen van de kosten en het gelijk houden van de verkoopprijs wordt de winst vergroot. Maar hoe kunt u als logistiek dienstverlener flexibel blijven en gelijk lage kosten hebben? Misschien had u als transportbedrijf eerst 3 vrachtwagens en nu 2. Daardoor bent u genoodzaakt om soms een externe partij voor u te laten rijden. De vraag is dan natuurlijk: weegt dit op tegen de kosten van die vrachtwagen die u weg heeft gedaan?

     2. Hoe blijft Nederland een concurrent voor andere landen?

Om een geduchte concurrent voor andere landen te zijn, moet Nederland innovatief zijn. Maar daarnaast moet ook de infrastructuur goed geregeld zijn. Als relatief klein land dat veel werkt met de haven in Rotterdam, is het natuurlijk belangrijk dat vrachtwagens die containers ophalen in Rotterdam snel naar het binnen- en buitenland kunnen.

chess-1215079_1280.jpg

     
     3. Hoe kunt u als transporteur of als ….. (vul zelf maar in) de klant tevreden houden?

De klant wordt steeds veeleisender en onze logistieke processen worden steeds gecompliceerder. We roepen niet voor niks: ‘voor 22:00 besteld, de volgende dag in huis’ of ‘voor 12:00 besteld, vandaag nog in huis’. Hoe het komt dat klanten dit willen? Dit zijn ze gewend. En we kunnen ze ook geen ongelijk geven, immers gemak dient de mens.

Ik citeer: “In het proces van bestellen tot en met het afleveren van een pakketje van Bol.com zijn ongeveer acht partijen betrokken. Daar staat de consument niet bij stil.” Aldus Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics Hogeschool van Amsterdam.

 

     4. De Europese regelgeving

In de eerste uitdaging zagen we al dat een goede infrastructuur erg belangrijk is voor de internationale transport. Door transporten naar het buitenland komt de Europese regelgeving om de hoek kijken. De uitdaging zit hem erin dat regels vaak anders worden geïnterpreteerd. Niet alleen de interpretatie is vaak verschillend, ook de handhaving daarvan.

 

Concurrentie, flexibiliteit, klanttevredenheid en Europese regelgeving zijn dus 4 uitdagingen voor de topsector Logistiek. Maar zijn de uitdagingen wel alleen voor de topsector Logistiek? Of zit er ook een boodschap in voor u als webshopeigenaar, handelsonderneming of voor uw groothandel? Uiteindelijk is het voor ieder bedrijf belangrijk om tevreden klanten ofwel promotors te hebben want: geen enkele vorm van reclame kan op tegen mond tot mond reclame.

 

In het tweede deel, dat binnenkort verschijnt, ga ik verder in op dit thema.