Een webshop starten doe je niet op je vrije zaterdagmiddag. Daar ligt een doordacht proces aan ten grondslag waarin je hebt bedacht wat je gaat verkopen en aan wie. Daarbij hoort het maken van keuzes. Om jou te helpen bij het maken van deze keuzes hebben wij dit blog geschreven.
Disclaimer: wij verkopen geen webshops. Wat we wel verkopen? Dat lees je onderaan deze blog.
Amazon is gestart met boeken verkopen, jij start met [vul product in]. Misschien heb je al een winkel of groothandel in kaas of noten of misschien weet jij alles over zonnepanelen en duurzame energie. Het kiezen van een niche (doelgroep, markt) is belangrijk om kennisleider te worden in jouw vakgebied, iets wat je helpt om op de lange termijn te worden gezien als een autoriteit in wat jij verkoopt. Iemand met de nodige kennis en ervaring.
Dropshipping gaat over het zakelijke principe waarbij de producent van de goederen deze direct naar de eindklant stuurt, met jouw label er op. Dit betekent dat je zelf geen voorraad hoeft te beheren. Dit principe maakt het erg makkelijk om te starten met je eigen webshop. Je moet hierover wel goede afspraken maken met jouw leverancier.
Eigen voorraadbeheer doe je als je snel wilt kunnen leveren en niet afhankelijk wilt zijn van de logistieke keten van je producent. Eigen voorraadbeheer betekent dat je zelf een hal hebt gehuurd of gekocht waarin je jouw goederen opslaat. Hiervandaan kun je ze dan verkopen.
Is het verkopen nieuw voor je, maar heb je al wel iets op voorraad? Verkoop dan via bestaande kanalen zoals Bol.com, Amazon.com of Marktplaats. Bij hen kun je snel starten met het verkopen van je goederen en je hoeft nog geen webshop te kopen of te bouwen. Gebruik deze fase om verschillende dingen te testen, zoals welke reclameteksten en productbeschrijvingen goed werken voor jouw merk.
Ben je klaar voor het echte werk? Er zijn verschillende webshop platforms waarop je kunt starten. We noemen bijvoorbeeld Woocommerce (e-commerce plugin op het Wordpress websiteplatform) en Shopify. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om een webshop op maat voor jou te laten maken door een internetbureau. Dit is alleen vaak wel een dure onderneming en dit raden we dus af als je net start.
Een sterk merk komt terug in je domeinnaam. Je kunt hierbij weer denken aan bol.com en hun bolle mannetje. En ken je hun radioreclame ook? Belangrijke zaken voor een sterk merk zijn onder andere:
Heb je een eigen voorraad, misschien omdat je ook je product verkoopt in een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk dat je systemen onderling gekoppeld zijn zodat je niet een product online verkoopt wat offline niet meer op voorraad ligt. Ook wil je waarschijnlijk dat je voorraadbeheer is gekoppeld aan je boekhouding. Dat is het punt waar onze dienstverlening om de hoek komt kijken. Wij hebben hiervoor een speciale koppeling ontwikkeld tussen Snelstart en jouw voorraadbeheersysteem. We noemen deze koppeling S-Connect. Klik op de link om te zien aan welke soorten webshops wij koppelen.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Dat kan op deze pagina. Hier lees je ook meer over ons nieuws en wat wij doen.