In 5 stappen lean management toepassen voor de logistieke sector

Door Robin Hendriksen, Gepost op: 14-jun-2016 8:30:00 Commentaar

Capaciteiten slim inzetten, verspilling terugdringen en specifieke meerwaarde creëren voor klanten... welke manager wil dat nu niet? Efficiency en effectiviteit verhogen staan hoog op de agenda in de logistieke sector. In het werkveld hoort u deze termen dan ook regelmatig voorbij komen. Maar waar komen deze termen nu vandaan en wat zit er allemaal achter? Hoe deelt u bedrijfsprocessen zo in dat u met zo weinig middelen het maximale weet te behalen? Lean management is het antwoord! Vijf onderdelen die centraal staan, behandel ik in deze blog.


Wat is lean management?

Bij lean management worden ideeën niet bedacht door managers, maar juist door medewerkers. Medewerkers worden gestimuleerd om zelf initatief te nemen en ideeën aan te dragen om processen te verbeteren. Met lean management verhoogt u de efficiëntie op de werkvloer, met als doel zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor de klant te creëren.

1. Bepaal uw toegevoegde waarde

Lean management zorgt dus voor extra toegevoegde waarde voor de klant. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers ideeën aandragen ten behoeve van de wensen van uw klanten?

De bedoeling is om in de huid van de klant te kruipen en op deze manier naar uw product te kijken. Wat maak uw product zo bijzonder en wat is nu die daadwerkelijke toegevoegde waarde, waardoor klanten beslissend bij u kopen? Benoem dit specifiek voor uw producten. Een voorbeeld is de doorlooptijd van een aankoop. Hoe lang moet de klant wachten op het bestelde product? Welke processen moet er doorlopen worden en hoeveel tijd nemen deze in beslag?

2. Stel de activiteiten van uw proces(sen) vast

Wanneer u de specifieke toegevoegde waarde hebt weten te omschrijven, is het belangrijk om te kijken welke activiteiten u zult moeten doorlopen om uiteindelijk producten te kunnen bezorgen. Het is belangrijk om te weten welke stappen en activiteiten uw proces bevat, hiermee kunt u namelijk de waardestroom vaststellen. Vaak zijn activiteiten weer onderverdeeld in deelactiviteiten. Zorg dat u weet wat deze (deel)activiteiten zijn.

3. Optimaliseer overbodige activiteiten

Alle activiteiten zijn in kaart gebracht. Nu de taak om deze te analyseren en te kijken of er overbodige onderdelen tussen zitten. Vaak zijn er activiteiten die onnodig of zo klein zijn dat ze samengevoegd of verwijderd kunnen worden. In veel gevallen kunnen activiteiten tegelijk plaatsvinden, deze kunnen ze parallel ingezet en beschreven worden. Dit moet er voor zorgen dat doorlooptijden korter worden en onderdelen die niet voor toegevoegde waarde voor de klant zorgen, weggenomen worden.

‘Bij lean management worden menselijke capaciteiten op een slimme manier ingezet om zoveel mogelijk waarde te creëren voor de klant.’

4. Zorg ervoor dat de klant u ‘triggert’

De klant achter het stuur zetten. De klant moet u een ‘trigger’ geven zodat u ‘just-in-time’ te werk gaat. Dit valt ook onder het LEAN-management. Waar leveranciers ook ‘just-in-time’ leveren, zorgt dit er voor dat u efficiënt te werk blijft gaan. Het zorgt er voor dat u niet met overcapaciteit zit en op het juiste moment de onderdelen aangeleverd krijgt.

We denken dat wanneer we alles ‘batchen’ dat we slim te werk gaan. Maar LEAN spreekt dit tegen en geeft aan dat er gewerkt wordt wanneer dit echt nodig is. Dit wordt ook wel ‘one piece flow’ genoemd.

5. Wees gericht op samenwerking

De LEAN-filosofie richt zich ook op samenwerken, respect en communicatie met en tussen werknemers. Met behulp van de onderdelen wordt er voor gezorgd dat werknemers met een ander gevoel naar het werk gaan. Delen is het nieuwe hebben, wat binnen LEAN ook terug komt, door middel van het openstellen van data zodat er sneller gehandeld kan worden tussen de verschillende partijen. Twee weten immers meer dan één!

LEAN-management toepassen met S-Magazijn Logistiek

In het kader van efficiency en bedrijfsprocessen optimaliseren kunt u, met gebruik van S-Magazijn Logistiek, een inhaalslag maken ten opzichte van uw concurrenten. Snel en eenvoudig orders uitlezen van uit SnelStart. Door eerst de barcode te scannen, kunt u kijken of het product op voorraad is. Orders kunt u gemakkelijk parkeren en combineren. Hierdoor kunt u orders samenvoegen of in de wachtrij zetten bij onverwachte en dringende werkzaamheden. De looproute wordt bepaald door de artikelnummers uit SnelStart die gekoppeld zijn aan magazijnlocaties. Op deze manier wordt er voor u automatisch de kortste en snelste looproute samengesteld.


Productbeschrijving S-Magazijn Logistiek