De rol van Internet of Things (IoT) voor de logistieke sector

Door Nicole van Roekel, Gepost op: 19-mei-2016 15:00:00 Commentaar

 car.jpg

In alle branches wordt er veel over gesproken: The Internet of Things, ook wel bekend als IoT. Maar wat is IoT nu eigenlijk? Hoe verandert Internet of Things de sector Transport & Logistiek? En hoe helpt Internet of Things uw logistieke proces te optimaliseren? Dat vertellen wij u in deze blog.

Wat is Internet of Things?

Volgens een onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti, wordt Internet of Things vooral ingezet voor procesoptimalisatie en het verbeteren van de dienstverlening. Ook voor u als logistiek dienstverlener is Internet of Things een uitgelezen kans om uw logistieke proces efficiënter in te richten. Met Internet of Things voldoet u aan de wensen van uw klanten én medewerkers.

__________________________________________________________

The Internet of Things is een nieuw, technologisch verschijnsel waarbij
ieder apparaat een eigen internetadres heeft die toegankelijk is via het internet.
Alle apparaten kunnen met elkaar communiceren, onafhankelijk van
het type apparaat.
__________________________________________________________

Uw klanten vragen steeds meer van u als logistieke partner. Ze willen graag korte lijntjes en bijvoorbeeld via social media snel een vraag aan u stellen. Daarnaast vinden ze het belangrijk om via hun smartphone te zien wat de status is van hun bestelling en op welk tijdstip zij de bestelling kunnen verwachten. Voor bezorgers is het fijn om de bestelling af te tekenen op een tablet, zodra de bestelling is bezorgd bij de juiste persoon.

Al deze informatie over de order wordt vervolgens automatisch opgeslagen in een cloudoplossing die u op elk moment en vanaf elk device kunt raadplegen. Maakt u gebruik van de SnelStart-software en wilt u uw logistieke proces koppelen aan uw SnelStart-administratie?
Bekijk dan eens onze informatie pagina over S-Flex Logistiek. Met S-Flex logistiek bespaart u veel tijd en kunt u nauwkeurig orders picken.  

SFlexLogistiek12_1.jpg

Track & Trace

Eén van die Internet of Things-concepten waar u ongetwijfeld bekend mee bent, is track & trace. Vervoersmiddelen, bezorgers of pakketten kunnen via een sensor data leveren over hun precieze locatie.

Met dit concept kunt u als logistieke dienstverlener het overzicht eenvoudig behouden. Binnen een paar seconden ziet u wat de status van uw vracht is, waar containers zich bevinden en welke producten deze bevatten. En niet alleen voor u als logistieke dienstverlener heeft dit veel voordelen, ook voldoet u met track & trace aan de behoeften van uw klant.

Diverse webshops bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan voor consumenten om te zien wat de precieze locatie is van de postbezorger. Is de postbezorger op 30 kilometer afstand? Dan kan uw klant nog een kleine boodschap doen of de hond uit laten. Zelfs in de supermarkt kan de consument op zijn smartphone nog snel checken hoe veel tijd hij nog heeft om thuis te komen.

Als u producten vervoerd in vrachtwagens met koeling, zou u zelfs de temperauur van de vracht kunnen koppelen aan track & trace. Het is één van de vele mogelijkheden met Internet of Things voor de logistieke sector en die mogelijkheden worden in de toekomst alleen maar verder uitgebreid.

Real-time

Om het logistieke proces zo efficiënt en optimaal mogelijk in te richten, is het voor u als logistieke dienstverlener handig om real-time contact te onderhouden met uw bezorgers. Stel dat er een verkeersprobleem is, dan kunt u met behulp van cloud technologieën communiceren met de bestuurder. U kunt via uw desktop, smartphone of tablet zien wat de locatie is van de bestuurder (door de sensoren in zijn bestelbus bijv.). Vervolgens kunt u hem op de hoogte brengen van eventuele verkeershinder.

Internet of Things belooft de komende jaren een steeds grotere trend te worden, ook voor de logistieke sector. Verdiep u daarom in deze trend en ontdek hoe het voordelig kan zijn voor uw logistieke proces.

New Call-to-action