Brexit, je webshop en je boekhouding

Door Gerrit Valkenburg, Gepost op: 12-jan-2021 16:18:31 Commentaar

Natuurlijk hebben alle ondernemers zich uitstekend voorbereid op de Brexit. Of is dat een iets te snelle conclusie? Omdat wij zien dat nog niet iedereen alles scherp heeft hebben we onze klanten middels een nieuwsbrief een stappenplan gegeven om het een en ander ordelijk te laten verlopen.

Om niet alleen onze klanten maar ook onze website bezoekers te helpen hieronder een aantal aandachtspunten wanneer u producten via uw webshop verkoopt aan het Verenigd Koninkrijk. Hiervoor zijn 3 stappen van belang:

  1. Uw SnelStart administratie in orde maken
  2. Uw Webshop in orde maken
  3. Uw Koppelingssoftware (S-Connect) in orde maken

Uw SnelStart administratie in orde maken

Wanneer u SnelStart gebruikt en overstapt naar de laatste versie (12.102.4) dan is voor u reeds een aanpassing in de 'landenlijst' uitgevoerd. Als het goed is (zo niet dan aanmaken met de juiste codes) vind u daar nu de landen:

 

  • Verenigd Koninkrijk (GB)
  • Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland) (XU)
  • Noord-Ierland (XI)

Maakt u handmatig orders aan op deze klanten? Dan dient u voor alle klanten waar nu 'Verenigd Koninkrijk' wordt gebruikt een nieuw klantnummer aan te maken met of 'Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland)' of 'Noord-Ierland' zodat nieuwe orders op het nieuwe klantnummer komen en de oude orders op het oude klantnummer blijven staan. Maakt S-Connect uw orders aan? Lees dan hierover verderop in deze e-mail. Doet u het beide? Dan dient u met beide scenario's rekening te houden.

 

Lees ook het bericht van SnelStart hierover even: Brexit staat voor de deur: wat nu? (snelstart.nl)

 

Bel of mail gerust voor import-export consultancy ondersteuning om gemakkelijk de nieuwe klanten aan te kunnen maken.

 

Uw Webshop in orde maken

Zorg er voor dat uw webshop correct met bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland) en Noord-Ierland omgaat. Oftewel zorg dat uw bezoeker beide varianten kan kiezen en daarmee dan ook de juiste BTW regels toegepast krijgt.

 

Bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland) zullen niet meer als ICP levering moeten worden behandeld en bedrijven uit Noord-Ierland juist wel. Ook met particulieren ontstaan verschillen want aan het Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland) hoeft u geen BTW te rekenen en bij Noord-Ierland wel.

 

Zorg dus dat uw check-out op de website in orde is en hanteer daarbij als landcodes XU en XI zoals deze door de belastingdienst zijn vastgelegd.

 

Uw Koppelingssoftware (S-Connect) in orde maken

Als eerste is het van belang dat u S-Connect update naar de laatste versie. U dient te gaan werken met versie 10.9.36 of hoger.

Hiermee regelen wij voor u de volgende zaken:

  • Bij de import van een order zoeken we in uw administratie of deze klant reeds bestaat. Bestaat deze en is de klant nog voorzien van de VK of GB code dan geven we de melding dat u deze klant op 'non-actief' moet zetten. Wanneer u de koppeling daarna nogmaals draait zal S-Connect zelf een nieuwe klant aanmaken.
  • Wanneer we een order importeren en uw webshop levert nog VK of GB aan dan zullen we de order omzetten naar XU oftewel Verenigd Koninkrijk (zonder Noord-Ierland) en geven de melding dat u de order moet nazien in SnelStart waar u hem eventueel moet omzetten naar Noord-Ierland en we melden dat u de check-out van uw webshop moet aanpassen.
  • Wanneer uw webshop wel netjes XU of XI aanlevert dan geven we wanneer de klant reeds bestond en die nog op GB of VK staat de melding om die klant op 'non-actief' te zetten en kunt u daarna de order zonder problemen inlezen.

Handig is om op voorhand vast alle GB / VK klanten op 'non-actief' te zetten zodat nieuwe orders op een nieuw klantnummer worden geplaatst.

 

Twijfelt u of het bij u correct is geregeld? Laat u helpen door onze consultants!

afspraak voor advies