Steeds meer bedrijven maken gebruik van AI. Wat is de invloed ervan op uw groothandel? Hoe kunt u met AI uw voordeel doen in uw e-commerce aanpak?
Wist u dat AI helemaal niet zo nieuw is als mensen vaak denken? AI, oftewel Artificial Intelligence, heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1950. Eerst ging het met name om het nabootsen van menselijke intelligentie. Later kwamen er computers die in staat zijn te leren en zich aan te passen aan nieuwe gegevens.
In 1997 vond er een historische gebeurtenis plaats. Wereldkampioen schaken Garry Kasparov stond tegenover de supercomputer Deep Blue van IBM. In de eerste match in 1996 wist de computer niet te winnen, maar een jaar later werd Kasparov verslagen.
Na jaren van ontwikkeling, is het nu zover dat AI functioneel en betaalbaar is voor iedereen. In dit artikel bespreken we interessante AI technologieën die gebruikt worden in de e-commerce. Ook ontdekt u 8 interessante toepassingen van AI voor uw groothandel.
Artificial Intelligence (AI) is een baanbrekende technologie die computers in staat stelt om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Met behulp van algoritmen en geavanceerde dataverwerking kan AI enorme hoeveelheden informatie analyseren en patronen ontdekken. Dit stelt AI in staat om te leren, beslissingen te nemen en zelfs te anticiperen op toekomstige gebeurtenissen.
AI is een overkoepelende term waar vele deelgebieden onder vallen. Dit zijn een aantal interessante technologieën voor uw groothandel:
Volgens Gartner is het aantal bedrijven dat kunstmatige intelligentie toepast in vier jaar tijd met 270% gegroeid. AI is niet langer voorbehouden aan de grootste bedrijven, maar is nu ook betaalbaar voor het mkb. Als gevolg hiervan heeft het zich verspreid naar vrijwel elke sector.
E-commerce loopt hierin voorop. In dit Franse onderzoek gaven in 2019 al 66% van de e-commercebedrijven aan met AI bezig te zijn. Nog eens 30% dacht erover na en slechts 4% was er nog helemaal niet mee bezig. Voor de klantenservice voorspelt Gartner dat in 2026 een op de tien interacties geautomatiseerd is met behulp van AI. Op dit moment is dat naar schatting 1,6%.
In een competitieve markt is het essentieel om een goed beeld te hebben van uw klanten, hun koopgedrag en de customer service afhandeling. E-commercebedrijven gebruiken AI om klanten beter te begrijpen, nieuwe klanten te vinden en de klantervaring te verbeteren. Bedrijven die AI inzetten creëren een voorsprong op hun concurrenten. Door AI tools slim in te zetten bereiken ze meer tegen lagere kosten.
Een van de belangrijkste en meest zichtbare manieren waarop AI e-commerce transformeert, is door de klantenservice te verbeteren. We geven 8 voorbeelden van toepassingen waarmee u dat kunt realiseren.
Als weergegeven resultaten in een webshop niet relevant zijn, zullen bezoekers uw website snel verlaten. Met AI gaat er een wereld aan nieuwe zoekopties open. Zoals het vinden van vergelijkbare producten op basis van een foto die de bezoeker uploadt. De AI tool haalt visuele aanwijzingen uit de foto en helpt de klant met het vinden van het juiste product.
Potentiële klanten kunt u via allerlei platformen bereiken, van televisiereclames tot social media. Afgelopen tijd is te zien dat zelfs Instagram en Snapchat kansen bieden voor sales. Om de juiste personen op het juiste moment via het juiste platform te bereiken, is de integratie van AI in uw e-commerceplatform onmisbaar.
Klanten kunnen vaak contact opnemen via een contactformulier, telefoon en e-mail. Online chat is in veel gevallen de handigste manier voor bezoekers om snel antwoord op hun vragen te krijgen. Chatbots zijn dan ook een goede manier om een betere klantenservice bieden. U kunt bijvoorbeeld een chatbot integreren in het winkelwagentje van uw webshop. Op basis van productdetails, hoeveelheden en verzendvoorwaarden kan de chatbot klanten nauwkeurig antwoord geven op vragen over hun bestelling.
AI tools kunnen op een efficiënte wijze enorme hoeveelheden data doorzoeken en analyseren. Het helpt om klantgedrag beter te voorspellen en relevante aanbevelingen te doen aan klanten. Ook kortingsdeals kunt u persoonlijk afstemmen op klanten. Zo kunt u op een veel hoger niveau een gepersonaliseerde ervaring bieden.
U kunt AI ook inzetten voor de analyse van uw assortiment en dat van uw concurrenten. Zo kunt u op de voet volgen wat het aanbod van uw concurrenten is en wat het overlappingspercentage is. Het biedt u de mogelijkheid om vlot uw assortiment en prijzen aan te passen. Het stelt u in staat goed geïnformeerde beslissingen te nemen en de impact daarvan te monitoren.
Reviews helpen klanten te overtuigen om bij uw bedrijf te kopen en slechte reviews weerhouden ze daarvan. Van negatieve reviews kunt u veel last hebben, terwijl ze in sommige gevallen niet eens echt zijn. Daarom gebruiken sommige e-commerce bedrijven AI om deze nep reviews te bestrijden. Dat doen ze door de nadruk te leggen op geverifieerde en behulpzame reviews.
AI kan een waardevolle rol spelen bij het optimaliseren van voorraadbeheer voor uw groothandel. Door middel van geavanceerde algoritmen en dataverwerking helpt AI bij het voorspellen van de vraag naar producten en het bepalen van de optimale voorraadniveaus.
Met behulp van algoritmen kan AI uw bedrijf helpen om betere content te maken. Hierbij kunt u denken aan:
AI stelt uw groothandel in staat om klanten een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden. Het maakt het mogelijk om grote aantallen interacties te analyseren en de juist aanbiedingen te richten op de juiste klant. Daarnaast zorgt AI voor kostenbesparing, als u het inzet om processen te automatiseren en optimaliseren. Dankzij de analyse van enorme hoeveelheden data, stelt het u bovendien in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Wilt u de boot niet missen en AI inzetten voor uw bedrijf, maar weet u niet goed hoe? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag mee over de mogelijkheden.