Webshops zien nieuwe mogelijkheden met fysieke winkel 2.0

Door Robin Hendriksen, Gepost op: 1-mrt-2016 15:28:15 Commentaar

Webshop-fysieke-winkels.jpg

Het zit nog vers in ons geheugen: V&D is failliet. Shop-in zaken zoals Perrysport en Aktiesport kregen daardoor ook te maken met problemen, wat resulteerde in faillissementen voor beide winkelketens. Vorige week kwam er echter positief nieuws. Na Coolblue opent nu ook Neckermann een aantal fysieke winkels. Tegenstrijdige berichten. Krijgen fysieke winkels een nieuwe boost en krijgen we in de toekomst weer volle winkelstraten? De tijd zal leren.

 

Nieuwe trend? Van clicks naar bricks

Waar Coolblue ondertussen vijf filialen opende en Neckermann acht filialen in onder andere Amsterdam, Ede en Zutphen gaat openen, kunnen we voorzichtig constateren dat er een nieuwe trend ontstaat. Webwinkel Futurumshop heeft het afgelopen jaar ook meerdere fysieke winkels geopend.

En dat terwijl webshops nog altijd met paddenstoelen uit de grond schieten en winkelpanden alsmaar leger komen te staan. Deze nieuwe trend zou wel eens een keerpunt in de strijd kunnen worden tegen de leegloop van winkelpanden in winkelstraten. Echter zijn dit twee grote succesvolle webshopketens met budgetten voor investeringen als deze. Waarschijnlijk komen er nog meer filialen van Coolblue en Neckermann. En hoe snel zal Bol.com fysieke winkels gaan openen? Zij kunnen natuurlijk niet achterblijven als concurrent.

 

Waarom een fysieke winkel bij een succesvolle webwinkel?

Waarom kiezen deze grote webwinkels voor fysieke winkels? Het heeft te maken met een verandering die steeds meer zichtbaar wordt: van de traditionele multi-channel naar cross-channel strategie. Het openen van fysieke winkels neigt ondertussen alweer naar de volgende strategie, namelijk omni-channel.  Deze verandering is vooral zichtbaar in de extra servicepunten dicht bij de mensen thuis waar zij terecht kunnen voor vragen en adviezen.

Daarnaast zijn de logistieke kosten hoog. Door alle retourzendingen is het vaak niet kostendekkend genoeg. Daarom fungeren de filialen als afhaalservicepunten voor de webshopwinkels. Meer weten over de invulling van de multi-, cross- en omni-channel? Bekijk de blog over de verschillende channel-strategieën op de website van Guapamedia.

 

Essentie van het bundelen van offline en online winkel

De fysieke winkel is een ondersteunende factor voor online webwinkels. Consumenten bestellen voor het gemak online, maar blijven altijd behoefte houden aan het proeven, beleven, zien en aanraken van producten. Winkelen is en blijft emotie. De beleving van het product is het belangrijkste aspect bij het aankoopproces. Zo kan in een offline winkel rondgekeken worden en kunnen er persoonlijke adviezen gegeven worden aan consumenten. De consument kan later een keuze maken om dit product online aan te schaffen of bestelt deze in de fysieke winkel. Op deze manier wordt als ware de online webwinkel naar de offline winkel gebracht.

Verzendkosten zijn hoog voor u als webshopeigenaar. Een fysieke winkel, die onder andere als afhaalservicepunt kan fungeren, zorgt er voor dat klanten naar uw winkel komen. Op deze manier kunt u de klant verleiden met andere producten uit uw assortiment.

 

Voorsprong op concurrentie

Offline of online kopen? Consumenten weten het straks niet eens meer. Online en offline smelten samen, uiteindelijk gaat het erom dat de consument bij u koopt, waardoor het niet uitmaakt of dit online of offline gebeurt. Een fysieke winkel geeft u voorsprong op uw concurrenten. Het huren van een winkelpand is financieel aantrekkelijk. Verhuurders zijn flexibeler met het verhuren (bijvoorbeeld per maand) omdat een pand in gebruik makkelijker verhuurt of verkocht wordt dan een leegstand pand. 

Uiteraard valt het voor de kleinere webshopeigenaren te proberen met een pop-up store, waar u bijvoorbeeld voor een week of maand  uw tijdelijke pop-up store uitprobeert. Een extra verkoopkanaal zorgt voor de juiste afstemming tussen de online en offline winkel.

 

Efficiënt uw administratie verwerken met S-Connect

Een fysieke winkel geeft uw (web)shop een boost en u ontvangt meer bestellingen, zowel offline als online, wat resulteert in meer administratie. Geen probleem… of toch wel? Kost het bijhouden van uw administratie veel tijd?

S-Connect koppelt de administratie gemakkelijk en snel aan uw webshop. Orders en klantgegevens worden geautomatiseerd met SnelStart. Mist u een artikel? Geen probleem: deze kan gemakkelijk, handmatig of automatisch aangemaakt worden. Uw administratie blijft daardoor altijd up-to-date!

S-Connect productbeschrijving downloaden