Pop-up store: boost voor uw webshop!

Door Robin Hendriksen, Gepost op: 22-mrt-2016 9:00:00 Commentaar

store-1.jpg

Kan uw webwinkel wel wat publiciteit gebruiken? Of wilt u een product onder de aandacht brengen? Wilt u bekijken hoe het is om een fysieke winkel te runnen? De pop-up store, een begrip in menig winkelstad, is dé mogelijkheid om dit te realiseren. Daar waar het in 2014 als trend begon, is het ondertussen een manier om winkelstraten weer te vullen. Als u een nieuwe doelgroep wilt aanspreken, is dit een unieke mogelijkheid. Het testen van nieuwe producten leent zich hier ook prima voor uit. Wat gaat het u opleveren en hoe gaat het in zijn werk? U leest het in dit blogartikel.

Wat is een pop-up store?

De pop-up store (zoals de naam het al zegt) is een tijdelijke winkel. De tijdelijke winkel is de plek waar u uw producten kunt tonen aan het publiek. Het is een uitgelezen kans om een nieuwe doelgroep te ontmoeten en te testen wat klanten vinden van uw producten. Een unieke mogelijkheid dus om uw producten in de spotlight te zetten.

Ervaring en klantbeleving zijn en zullen steeds essentiëler worden bij het aankoopproces van de klant. In een eerder gepubliceerde blog sprak ik over de voordelen en het feit dat steeds meer webshops fysieke winkels openen. Met behulp van een pop-up store, is het dé ideale manier om te kijken wat dit voor u kan betekenen.

Dit kunnen winkels op verschillende locaties zoals: winkelstraten, festivals of andere evenementen. Pop-up winkels kunnen overal geopend worden. Denk alleen al aan de mogelijkheid om op een station als Amsterdam Centraal een kraam te huren. U heeft in één klap een grote doelgroep te pakken.

Wanneer u gebruikt maakt van een Pop-Up store kunt u er zelf voor kiezen, hoe lang u deze tijdelijke winkel wilt huren. Ideaal dus! U heeft een weekend geprobeerd,  is dit u goed bevallen? Dan huurt u gemakkelijk nog een weekend bij. De huurcontracten zijn divers: mogelijkheden van een aantal dagen tot een jaar, of nog langer!

Waar u op moet letten bij het openen van een tijdelijke winkel:

Om een pop-up store te openen moet er op verschillende zaken gelet worden voordat u, als webshopeigenaar, uw pop-up store kunt openen. We kijken naar: vestiging, publiciteit maken en de inrichting van uw tijdelijke winkel.

1. Vestiging

Wanneer u een pop-Up store wilt openen, moet u goed nadenken waar uw doelgroep zich bevindt en waar u zich wilt vestigen. Het is ook verschillend met welke gedachte u een tijdelijke winkel wilt openen. Bent u op zoek naar naamsbekendheid of wilt u uw product testen, dan is het verstandig om een verkooppunt op te zoeken waar veel mensen langs komen. Te denken valt aan het hierboven genoemde station. (http://www.opstations.nl/pop-up-store-op-stations/ ) Wanneer u producten heeft voor een bepaalde doelgroep, dan is het belangrijk om te onderzoeken waar uw doelgroep woonachtend is. Wilt u alleen kijken hoe het is om een fysieke winkel te runnen, dan kiest u sneller voor een winkelpand in een willekeurige winkelstraat.

2. Publiciteit maken

Hoe zorgt u er voor dat uw doelgroep weet dat u een tijdelijke winkel opent? Simpel: reclame maken. U kunt op meerdere manieren publiciteit maken voor uw pop-up store. Dat kan natuurlijk door middel van het delen van berichten op sociale media, maar uiteraard ook mond-tot-mond reclame en promotie binnen uw eigen netwerk. Tot slot is het openen van een pop-up store ook zeker het vermelden waard op uw eigen webshop.  

Probeer bekende personen uit een omgeving (met een groot netwerk) jou berichten te laten delen. Je ziet dat webshops steeds vaker gaan werken met social influencers. Dit zijn mensen die online een groot netwerk hebben, bijvoorbeeld door hun blog of op hun Instagram account. Je ziet dat de volgers van deze social influencers deze persoon echt als hun voorbeeld zien en daarom is het voor jou als webshop een uitgelezen kans om je producten op dit platform te laten promoten door de influencer.

Het is dus een mogelijkheid dat u een social influencer op zoekt die goed past bij de producten die u verkoopt in uw webshop. Verkoop je kleding? Zoek dan een fashionblogger. Of verkoopt u in uw webshop mobiele telefoons, zoek dan een online platform die de nieuwste mobiele telefoons reviewt.  

Tot slot is de traditionele media ook een optie. U kunt lokale weekbladen benaderen of het mogelijk is om hier publiciteit te vragen. Of hang affiches op plekken waar dit toegestaan is, te denken valt aan informatiezuilen en bij supermarkten.

store-3.jpg

3. Inrichting tijdelijke winkel

De locatie van uw tijdelijke winkel is vastgesteld en u weet op welke manier u duidelijk kunt maken dat de tijdelijke winkel open gaat. Tijd om na te denken over de inrichting van uw pop-up store. Ondanks dat u gebruikt maakt van een tijdelijke winkel, is het belangrijk om de juiste huisstijl te hanteren. De huisstijl die in u gebruikt in uw Mijnwebwinkel, is de leidraad voor de aankleding van uw tijdelijke winkel. Te denken valt aan de invulling van de etalage, sfeer in de winkel en eventuele pashokjes. Daarnaast zijn een koffiehoek en een aantal banken belangrijk in uw tijdelijke winkel. Ook van belang is dat alle voorzieningen op orde zijn, zoals pinmogelijkheden, zodat klanten optimaal geholpen worden.

Hoe verwerkt u uw administratie?

De boost met een pop-up store zal u meer aanvragen opleveren in uw webshop. Uw activiteiten in de tijdelijke winkel zullen zijn vruchten afwerpen. Heeft u uw webshopgegevens nog niet automatisch gekoppeld aan uw administratie? Dan raden wij u aan om dat te doen. De toename in de bestelling zorgt er voor dat u steeds meer tijd verliest aan het handmatig invoeren van uw administratie.

Daardoor hebben wij de oplossing met de koppelingsmogelijkheden van S-Connect! Ook voor Mijnwebwinkel-gebruikers kunnen wij dit bedrijfsproces optimaliseren, door al uw gegevens te koppelen aan uw SnelStart-administratie. Nieuwe actuele klantgegevens automatisch aanmaken of liever handmatig? U bepaalt het zelf!

S-Connect productbeschrijving downloaden