Van boekhouden en jaarrekeningen maken naar deskundig adviseur en sparringpartner

Door Robin Hendriksen, Gepost op: 21-jun-2016 8:30:00 Commentaar



Boekhouden, cijfertjes controleren en jaarrekeningen maken. Dat is het beeld wat we vaak hebben bij boekhouders. Maar de accountant doet tegenwoordig veel meer dan dat! Mensen verwachten deskundig advies, waar klanten op voort kunnen borduren voor een lange termijn. Dit is één van de veranderingen die doorgemaakt wordt. In een eerdere blog schreef ik over de trends en ontwikkelingen binnen de accountancybranche. In dit blog gaan we in naar de ‘nieuwe’ rol van de accountant: de adviseursrol.

Ontwikkeling als accountant en verdiepen in klanten

Ook al blijft boekhouden de belangrijkste job van een accountant, klanten zien ook graag een advies die meegenomen kan worden voor de lange termijn. Daarom verwachten klanten dat een accountant zich continu doorontwikkeld en kennis opdoet van de laatste trends.
De ondersteuning van een accountant aan een ondernemer is één van de belangrijkste aspecten die de keuze voor een accountantskantoor bepaalt. Door middel van een advies kan een ondernemer - in samenwerking met de boekhouder - de plannen opzetten voor de toekomst. 

 

Automatiseren en digitaliseren

Het feit dat een accountant steeds meer een adviserende rol in neemt, komt door de automatisering en digitalisering van werkzaamheden. Mede doordat alle informatie en werkzaamheden geautomatiseerd worden, kunnen accountants nadenken over de adviseursrol. Het resultaat is dat bijna alle administratie online staat (steeds vaker in de cloud) via verschillende software. 

 

Interactie met klanten

Door de ontwikkeling op het gebied van automatisering en digitalisering komt er tijd en ruimte vrij. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor interactie met klanten. Door de interactie met de klant aan te gaan, betrekt u deze bij uw werkzaamheden. U bent als ware de coach die uitleg geeft. U fungeert als aanspreekpunt waar klanten zich kunnen melden als er zaken zijn die niet begrepen worden. 

 

Inzicht in uw administratie en in de klant met AdminView

Adviezen kunt u pas geven als u zich verdiept heeft in uw klanten en weet wat zij doen, uitgeven en wat de toekomstplannen zijn.

U kunt eenvoudig inzicht krijgen in de administratie van de desbetreffende klant door middel van ons product AdminView. Hiermee kunt u gemakkelijk rapportages en analyses uit uw administratie maken. Op basis van deze gemaakte analyses en/of rapportage kunt u met uw klanten het gesprek aan gaan en daarvan uit adviezen geven.

AdminView laat u verschillende soorten rapportages en analyses zien over uw stam-, inkoop-, verkoop-, financiële- en voorraadgegevens. Er zijn vier pakketten te onderscheiden waarbij u analyses en reportages kunt krijgen over:

  1. AdminView S: Stamgegevens;

  2. AdminView SF: Stam- en financiële gegevens;

  3. AdminView SL: Stam- en logistieke gegevens;

  4. AdminView SFL: Stam-, financiële- en logistieke gegevens.

New Call-to-action